– A Hyundai Motorsport vegyes szerencséjű napja a Japán Rallyn Ott Tänakkal az első helyen zárt nyolc trükkös és kanyargós szakasz után
– Az észt versenyző két szakaszgyőzelmet aratott az 5. és 6. szakaszon, miközben 20,9 másodperces előnyre tett szert a mezőny élén.
– A bajnokságot vezető Thierry Neuville megszerezte a pénteki első szakaszgyőzelmet, azonban egy későbbi műszaki probléma miatt kiesett az ideiglenes pontszerző helyekről.
Aichi, Japán
2024. november 22. – A Hyundai Motorsport két eltérő félidejű napot élt át a Japán Rallyn, a 2024-es FIA Rally Világbajnokság szezonjának utolsó fordulóján. Míg Ott Tänak gyors rajtot vett, és egyik pillanatról a másikra az élre állt a ralin, csapattársa, Thierry Neuville egy turbóprobléma áldozata lett, aminek következtében értékes helyet veszített.
Pénteken nyolc szakasz szerepelt a futam programjában, két körben: az Isegami alagút (SS2/SS5, 23,67 km), az Inabu/Shitara (SS3/6, 19,38 km) és a Shinshiro (SS4/7, 17,41 km), amelyeket egy rövid, délelőtti gumiszerelési zóna osztott meg. Az esti szuperspeciál szakasz, Okazaki (SS8/9, 2,54km) kétszer is sötétben került teljesítésre.
Tänak kezdettől fogva őrült küldetésben volt. Az észt versenyző és Martin Järveoja másodikként a második leggyorsabb idővel a 2. szakaszon az első helyre repítette a Hyundai i20 N Rally1 Hybridet. A délelőtti kör utolsó szakaszán rövid időre elvesztették a pozíciót, de gyorsan 0,7 másodperces hátrányukat közel 14 másodperces előnnyé változtatták, és az SS5 Isegami alagúton megszerezték első szakaszgyőzelmüket.
Hamarosan egy újabb követte a 6. szakaszon, az Inabu/Shitara szakaszon, és ezzel 20 másodperc fölé növelték a különbséget üldöző riválisaikhoz képest. Két második legjobb idővel és egy negyedik hellyel az utolsó szakaszon Tänak és Järveoja sikeres napot zárt.
Bár Neuville és Martijn Wydaeghe ideálisan kezdte a pénteki napot, a napjuk végül csalódással végződött. A belgák az Isegami alagút első teljesítésekor villámgyors tempót diktáltak, megszerezték a szakaszgyőzelmet és a Hyundai Shell Mobis World Rally Team 1-2-vel vezett a szakaszt. Ezzel a második helyen álltak, mindössze fél másodperccel lemaradva csapattársuk, Tänak mögött.
Az SS4 Shinshiro 1-es szakaszon azonban a belgák teljesítményvesztést tapasztaltak, ami a mögöttük haladókkal szembeni jelentős lemaradásukból fosztotta meg őket. Mivel a délutáni kör előtt csak egy rövid gumiszerelési zóna volt, kevés idő állt rendelkezésre a probléma kivizsgálására és megoldására, így Neuville kénytelen volt a hátralévő öt szakaszon irányítani. Később kiderült, hogy a hiba a turbóval függött össze, ami Neuville Hyundai i20 N Rally1 Hybrid autójának lökettérfogatának hiányát eredményezte. Bár a pontos okot még nem sikerült kideríteni, a csapat az esti szerviz alkalmát kihasználva kicseréli az autó szükséges alkatrészeit, hogy a probléma ne álljon fenn továbbra is.
Andreas Mikkelsen és Torstein Eriksen túlélt egy korai incidenst az SS2-es szakaszon, amelyben a norvégok 10 másodpercet veszítettek az egyik kanyarban egyenesen haladva. Mikkelsen a következő két teszten két pozíciót nyert, és a hatodik helyen haladt a napközbeni gumiszerelési zónába. Az Isegami alagút szűk és kanyargós útjai azonban újabb szívfájdalmat okoztak Mikkelsennek, aki megcsúszott a sáros úton, és egy fának ütközött. Bár a legénységnek nem esett baja, nem tudták folytatni a versenyt.
Ott Tänak / Martin Järveoja (#8 Hyundai i20 N Rally1 Hybrid)
– Szakaszgyőzelem az SS5-ös és SS6-os szakaszon, valamint hét első három helyezett idő pénteken.
– Az észt legénység 20,9 másodperces előnnyel vág neki a szombati versenynek
Ott Tänak: „Hosszú nap volt, de jó teljesítményt nyújtottunk. Az autót nem volt túl nehéz vezetni ma reggel, de volt némi alulkormányozottságunk, és nem tudtunk olyan szinten teljesíteni, ahogy szerettük volna. A délutáni trükkös első szakasz után azonban sikerült javítanunk az egyensúlyon a nagyobb tapadású aszfalton, és ezen a két szakaszon sokkal jobban éreztem magam. Meglátjuk, mit hoz a holnapi nap, és milyen körülményekkel kell szembenéznünk – itt-ott esett az eső, és van néhány új szakaszunk is.”
Thierry Neuville / Martijn Wydaeghe (#11Hyundai i20 N Rally1 Hybrid)
– A belgák az SS2 szakaszgyőzelemmel megerősítették magukat az összesített második helyen
– A 4. szakaszon műszaki probléma miatt vesztettek teret.
Thierry Neuville: „Jelenleg nem tudjuk pontosan, hogy mi történt, ami a műszaki hibánkat okozta. Természetesen csalódottak vagyunk, de ez van, ami van. Még két nap van hátra, és most már kiválóan kell teljesíteni. Kár, hiszen a második helyen álltunk, kényelmesen éreztük magunkat az autóban, és a sebességünkkel kezeltük a kockázatot – a harmadik hely is elég lett volna ma, és ez volt a célunk, de végül bekövetkezett a probléma, és nem tehettünk volna semmit.”
Andreas Mikkelsen/Torstein Eriksen (#9 Hyundai i20 N Rally1 Hybrid)
– A norvégok túlélték a pénteki nyitó szakasz korai megpördülését
– Az 5. szakaszon elvesztették a tapadást, ami a kiesést eredményezte.
Andreas Mikkelsen: „Kemény gumival futottunk az autó jobb első részén, amikor egy csúszós szakaszra értünk.Egy vízfolyás folyt le a jobb oldalon, amit elkaptunk, és elvesztettük a tapadást, így kiestünk.Ez nagyon kiábrándító, hiszen délután próbáltuk növelni a sebességünket, és a köridőnk is ígéretesnek tűnt, de nem számít, ha nem érsz célba.Nem ezt akartuk a mai naptól, de remélhetőleg holnapra rendbe jön az autó, és vasárnapra minden adott lesz a vezetéshez.”
Cyril Abiteboul – Hyundai Motorsport elnöke és csapatfőnöke,: „Az összes forgatókönyv közül, amelyet az esemény előtt megbeszéltünk, a mai nem az, amit meg akartunk élni. Thierry napja gyorsan kezdődött, és nagy erőfeszítéseket tett a csapatért, amikor turbóhibát szenvedett. Mindent megpróbáltunk, amit csak tudtunk, de végül a nap hátralévő részében viselnie kellett a problémát. Csak bocsánatot tudunk kérni tőle a történtekért – holnapra megjavítjuk és kicseréljük.
Csak remélni tudjuk, hogy megadjuk neki, amire szüksége van ahhoz, hogy feljebb kapaszkodjon a tabellán és visszaszerezze az értékes pontokat.Ott kiválóan vezetett, nagyon nyugodtan, ugyanakkor nagyon gyorsan, és a mai nap nagy részében ő irányította a ralit.Andreas nagyon tisztességes tempót mutatott, és úton volt a célja teljesítése felé, amikor egy nagyon trükkös szakaszon kiesett; megjavítjuk az autóját, hogy vasárnap nagyot vezethessen. Ez nem az a péntek, amit szerettünk volna, de hangsúlyoznom kell, hogy nagyon büszke vagyok a csapat reakciójára a nehézségek közepette, mind a szervizparkban, mind az autókban.Ez abszolút profikra vall, és szeretném hinni, hogy a profizmus kifizetődik.”
Szombat áttekintése
– A szombati hét szakasz összesen 103,87 km-t tesz ki, mindkét kört csak egy gumiszerelési szolgáltatás választja el egymástól.
– A Kasagi-hegy (SS10/13, 16,47km), Nenoue Kougen (SS11/14, 11,60km) és Ena (SS12/15, 22,79km) kétszer kerül megrendezésre, az esti szerviz után pedig visszatérés a Toyota Stadionba (SS16, 2,16km).
matezsoltee