Hyundai Motorsport az Észt Rallyn nyújtott pozitív teljesítményt követően jó hangulatban vág neki a Finn Rallynak (augusztus 3-6.), az FIA Rally Világbajnokság (WRC) kilencedik fordulójának.
Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe és Esapekka Lappi/Janne Ferm egyaránt arra törekszik, hogy folytassa dobogós sorozatát a WRC leggyorsabb versenynaptárában szereplő eseményen.
Teemu Suninen/Mikko Markkula visszatérnek a második egymást követő versenyre, hogy a Hyundai i20 N Rally1 Hybriddel a jó első versenyre építsenek.
Alzenau, Németország
A Hyundai Motorsport célja, hogy megismételje az Észtországban elért sikerét a Rally Finnországon, a 2023-as FIA Rally Világbajnokság (WRC) kilencedik fordulóján, amelyet a héten (augusztus 3-6.) rendeznek meg.
A Hyundai Shell Mobis World Rally Team versenyképes fejlődést mutatott a nagy sebességű murvás pályákon az Észtország Rallyn, ahol a Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe és az Esapekka Lappi/Janne Ferm páros egyaránt dobogós helyezést értek el. Mivel a Rally Finnország profilja sok hasonlóságot mutat, a csapat bízik abban, hogy zökkenőmentes lesz az átmenet a balti rallyról a skandináv erdőkre.
A Rally Finland a WRC naptár egyik legizgalmasabb ralija. A gazdag rallye-örökséggel rendelkező ország, Finnország széles, gyors utak és technikás szakaszok keveréke, kombinálva a nagy sebességgel, garantálja az izgalmas eseményt. A jyväskyläi rali a hosszú nappali órákról is híres; a nap reggel öt előtt kel fel, és csak este tíz után nyugszik le.
A Hyundai Motorsport két finn csapata pontosan tudja, mi kell ahhoz, hogy hazai pályán győzni tudjon. A Lappi/Ferm a 2017-es versenyen győzedelmeskedett, és további két alkalommal álltak dobogón. Suninen/Markkula 2021-ben első helyen végzett a WRC2 kategóriában, tavaly pedig ugyanebben az osztályban versenyeztek a Hyundai i20 N Rally2-vel. Mindketten arra fognak törekedni, hogy kihasználva a helyi előnyüket, gyarapítsák a Hyundai Motorsport dobogós helyezéseinek számát.
A Rally Finnország precizitást követel a versenyzőtől és a navigátortól egyaránt, ahogy azt a helyi szakértő, Mikko Markkula kifejtette.
Mikko Markkula: “A Rally Finland legnagyobb kihívása az itiner elkészítése és a megfelelő ritmusba kerülés, amikor elolvasod őket. Az utak nagy sebességűek, sok hegygerinccel és ugratóval, amelyek a következő kanyarokat is vakká teszik. Mind a pilótáknak, mind nekünk, navigátoroknak nagyon jól, előre kell látnunk ezeket a körülményeket. Ahhoz, hogy a tempójegyzetek tökéletesek legyenek, a pilótáknak pontosan kell látniuk az optimális versenyvonalat. Ezután a hegytetőket és az ugrásokat helyesen kell elhelyeznünk az előző, az aktuális vagy a következő kanyarhoz képest. Ha ez sikerül, sokkal jobb a vezetési ritmus. Idén új szakaszok szerepelnek az itinerben a tavalyi évhez képest. Természetesen ez több munkát jelent a felkészülésünk szempontjából, de ezeknek a jelenlegi Rally1-es autóknak a sebességével extra izgalmat is jelent az új terepek leküzdése. Idén olyan szakaszaink vannak, amelyeken még egyik jelenlegi versenyző sem ment korábban; ezek mindenki számára teljesen ismeretlenek lesznek, és érdekes lesz látni, hogy ki volt a legjobban felkészülve. A Rally Finnországban mindennek pontosan kell működnie.”
A 2023-as Rally Finland 22 szakaszból áll, a verseny teljes távja 320,56 km.
A futam közismerten az egyik legnagyobb kihívást jelentette a Hyundai Motorsport számára. A csapat 2021-ben szerezte meg első dobogós helyezéseit az eseményen, amikor Ott Tänäk és a néhai Craig Breen a második és harmadik helyet szerezte meg, 2022-ben pedig Tänäk győzött a Hyundai i20 N Rally1 Hybrid volánja mögött. Ezek az eredmények, valamint a közelmúltban murván elért sikerek miatt a csapat bízik abban, hogy ismét harcba szállhat a dobogóért.
Cyril Abiteboul – csapatfőnök : “Pozitívan várjuk a Finn Ralit. Észtországban láttuk, hogy milyen messzire jutottunk ezeken a nagy sebességű profilokon a tavalyi évhez képest, de azt is felmértük, hogy milyen munkát kell végeznünk ahhoz, hogy csökkentsük a lemaradást a Toyotával szemben. A versenyek közötti kis távolság azt jelenti, hogy nem biztos, hogy hatalmas lépéseket tudunk tenni, de ez megkönnyíti számunkra, hogy a pozitív lendületünket továbbvigyük. A Hyundai i20 N Rally1 Hybrid volt a győztes autó tavaly, és arra összpontosítunk, hogy a lehető legjobban megvédjük ezt a győzelmet a jövő héten. Thierry és Esapekka erős munkát végeztek Észtországban, ahogy Teemu is, aki gyorsan felvette a tempót az autóval; a mi feladatunk az, hogy legalább ezt a teljesítményt megismételjük, és mindhárom autó az első ötben legyen, de ha lehet, egy lépéssel feljebb.”.
Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (#11 Hyundai i20 N Rally1 Hybrid)
A belgák a második egymást követő dobogós helyezést célozzák meg
Neuville jelenleg a harmadik helyen áll a versenyzői tabellán
Thierry Neuville: “A finnországi dobogóért való küzdelem fontos lesz a bajnokság szempontjából, de nehéz lesz. Finnországot mindig nehéz megjósolni; a felderítés során sosem lehet tudni, hogy milyen lesz a tényleges sebesség, amikor bizonyos pontokra érkezel a raliautóddal, de az elmúlt évek tapasztalatai segíteni fognak. A gumiválasztás itt nagyon egyszerű: csak a lágy gumi működik, még akkor is, ha magasabb a hőmérséklet, mert itt nem olyan nagy a kopás. Sok precizitásra és védelemre van szükséged az autóban az összes leszállásnál. Kemény lesz a verseny. A legtöbbjük skandináv versenyző, így nehéz lesz őket legyőzni, de az észtországi dobogós helyezésünk után magabiztosak vagyunk magunkban és az autóban.”
Esapekka Lappi/Janne Ferm (#4 Hyundai i20 N Rally1 Hybrid)
A finnek hazai ralin szeretnének a dobogó legfelső fokára állni
A dobogós helyezés a Hyundai Motorsport ötödik dobogós helyezése lenne a csapatnak.
Esapekka Lappi: “Szeretnék nyerni ezen a hétvégén Finnországban. Az eredménytől függetlenül, a hangulat pontosan olyan, amilyet az ember szeretne a hazai közönség előtt – nagyon különleges. A Finn Rally egy olyan verseny, ahol sok az emelkedő és az ugrató, és általában elég nagy a tapadás, és híres a hihetetlen sebességéről. A rallyra való felkészüléshez kitartási edzéseket kell végeznünk, de szükségünk van némi izomzatra is, hogy életben tartsuk a gerincünket, mert a landolások nagyon kemények néhány ugratónál! Észtországban jó kis csatákat vívtunk a versenytársainkkal, és remélem, hogy a hétvégén Finnországban ismét ott lehetünk a mezőnyben – remélhetőleg előttük -.”
Teemu Suninen/Mikko Markkula (#2 Hyundai i20 N Rally1 Hybrid)
A finnek célja, hogy hazai pályán folytassák a fejlődést
Korábban 2017-ben összesítésben a negyedik helyen végeztek
Teemu Suninen: “A Rally Finnország talán a kedvenc rallym, és idén nagyon érdekes lesz számunkra. Az Észtországban szerzett jó tapasztalatokkal fogom segíteni a Rally Finnországra való felkészülést. Szinte az összes kanyar legalábbis hegycsúcsok felett van, ha nem is ugratók, és csodálatos érzés, amikor az autó úgy érzi, mintha minden második kanyarban repülne. A koncentráció fenntartása egy kis kihívás lesz, mert mindig történik valami, így alapvetően dupla tempójegyzetünk van. Rengeteg információ érkezik a másodpilótától, mivel nagyon koncentráltnak és pontosnak kell lennünk. Nagyon elégedett voltam azzal, amit Észtországban elértünk, ami bizalmat adott nekem, hogy Finnországban tovább tudunk fejlődni, és egy lépéssel közelebb kerülhetünk a csapattársaimhoz”.”
WRC2
A Hyundai Motorsport WRC2-es legénységei egy egymást követő versenyre térnek vissza Finnországban.
Az Emil Lindholm és Reeta Hämäläinen alkotta finn páros erős hétvégéje Észtországban egy fantasztikus WRC2-es dobogós helyezést hozott a csapatnak a Hyundai i20 N Rally2-vel szerzett első tapasztalataik során. A nemzeti raliversenyeken szerzett lenyűgöző múlttal rendelkező Lindholmnak a finn szakaszok nagy sebességével és a vak hegycsúcsokkal való ismerete előnyt jelenthet a hétvégén.
Fabrizio Zaldivar és Marcelo Der Ohannesian a 14. helyen végzett a WRC2-ben az Észtország Rallyn, és most arra figyelnek, hogy javítsanak a Finn Rallyn elért helyezésükön. A Hyundai i20 N Rally2 legénysége a WRC2 kategóriában a hetedik, a WRC2 Junior osztályban pedig a negyedik helyet szerezte meg 2022-ben.
Emil Lindholm: “A Rally Finnország az év egyik legigényesebb ralija. Bizonyos szempontból hasonlít Észtországhoz, de az utak egy kicsit szélesebbek és gyorsabbak; szuperül oda kell tenni magunkat. Ha elkezdesz öblögetni vagy bal lábbal fékezni, azonnal időt veszítesz. A mentalitás, amivel itt rendelkezned kell, más, mint máshol – olyan, mint egy sprintverseny az elejétől a végéig. Ahhoz, hogy előnyre tegyél szert, minden kanyarban a helyén kell lenned, mert mindenki a végsőkig nyomja, így minden kanyarban maximalistának kell lenned. A finnországi verseny hihetetlenül gyors, és arra számítunk, hogy a küzdelem ugyanolyan kemény lesz, mint Észtországban. Szeretnék nyerni, de reális célom egy újabb dobogós helyezés lenne. Célunk, hogy tovább javuljunk; szombaton Észtországban láttuk, hogy a tempónk egyre közelebb kerül az élmezőnyhöz, így remélem, hogy ezen az úton tudunk tovább haladni, és még jobbak leszünk.”
Fabrizio Zaldivar: “Tavaly pozitív tapasztalatokat szereztünk a Rally Finnországon, amire szeretnék a hétvégén alapozni. A WRC2 hihetetlenül versenyképes volt ebben a szezonban, és tudjuk, hogy a riválisaink nagyon erősek lehetnek a gyors finn útvonalakon. Szerencsére a csapattársaink ugyanolyan jól ismerik ezeket az utakat, mint bárki más, és szorosan együtt fogunk velük dolgozni, hogy maximalizáljuk az eredményt a Hyundai Motorsport N. Továbbra is a dobogós helyezésért küzdünk, és jó lenne az első három helyért küzdeni.”
A hétvége áttekintése
A csütörtök reggeli shakedown után a Finn-rali a rajongók által kedvelt 3,48 km-es Harju 1 szuperspeciális szakasszal kezdődik.
A pénteki kilenc szakaszos program a 11,78 km-es Laukaa szakasszal kezdődik és a Harju szuperspeciál szakasz második próbálkozásával zárul.
A szombati nap kevesebb szakaszt tartalmaz, mégis a leghosszabb versenytávot, összesen 160,68 km-t, két körön keresztül Västilä, Päijälä, Rapsula és Vekkula városokon.
Vasárnap 54,61 km és négy szakasz zárja a ralit, a Himos-Jämsä második szakasza pedig a verseny Power Stage-je lesz.