Kalle Rovanperä legyőzte a kihívásokkal teli pénteki napot, és az élre állt a Vodafone Rally de Portugal első helyéért folytatott őrült küzdelemben.
A Toyota világbajnoki címvédő finn pilótája mindössze 1,0 másodperccel előzte meg csapattársát, Sébastien Ogier-t a 2024-es FIA Rally Világbajnokság ötödik fordulóján, egy olyan napon, amelynek öt különböző szakaszgyőztese volt, így az első négy helyezettet mindössze 5,4 másodperc választja el egymástól.
Rovanperä kezdetben az ötödik helyen állt az összetettben a gyenge kezdés után, de a hátralévő hét szakaszból hármon a legjobb időt ért el, és magabiztosan kapaszkodott felfelé az összetettben, annak ellenére, hogy a GR Yaris túlzott alulkormányzottságra panaszkodott.
Miután a délutáni második teszten, Lousã-ban megelőzte az élen Takamoto Katsutát, és az utolsó előtti szakaszon, Arganilban a leggyorsabb volt, átvette a vezetést, de Ogier gyorsasága a Mortágua fináléjában csökkentette a lemaradást, és fokozta a nyomást.
“Egész nap nagy csata volt” – ismerte el Rovanperä – “Nem tudtam többet tenni [az utolsó szakaszon], mert a gumijaim olyan rossz állapotban voltak hátul, hogy csak a túlélésről szólt. [A csata] csak akkor szórakoztató, ha nyersz, szóval meglátjuk!”
A gumikezelés döntő szerepet játszott. A Pirelli lágy keverékű gumija a délelőtti homokos felületekhez volt előnyös, míg a kemény gumik délután kerültek előtérbe, amikor az ismétlődő szakaszok durvábbak és a hőmérséklet magasabb volt.
Ogier délutáni remeklése a negyedik helyről a második helyre repítette őt az összesítésben. Lehetséges, hogy az összetett élén is állhatna , ha az 5. szakaszon nem hibásodik meg az átbeszélőjük, míg a 8. szakaszon nem veszíti el a hibrid erőforrását.
Katsuta beváltotta ígéretét, hogy már az elejétől fogva keményen nyomja, és megszerezte a Mortágua 1 szakaszgyőzelmet, valamint az Arganil mindkét szakaszán az első három legjobb időt autózta. Örült annak, hogy a Toyota 1-2-3-as mezőnyének utolsó helyezettje lett, annak ellenére, hogy 3,7 másodperccel lemaradt Ogier mögött, míg Ott Tänak mindössze 0,7 másodperccel hátrébb, a negyedik helyen zárta a napot, miután elismerte, hogy “nem volt kellemes” érzés a Hyundai i20 N volánja mögött ülni.
Bár a Toyota sikeres napot zárt, szerencsétlenség érte a címvédő GR Yaris pilótáját, Elfyn Evanst, akinek Scott Martin navigátora a mobiltelefonját használta, hogy hozzáférjen az itinerjük digitális másolatához, miután a 7. szakasz előtt elvesztette a fizikai könyvet!! Csalódottságukat tetézte, hogy ugyanezen a szakaszon egyik gumiabroncs lefordult a felniről , ami majdnem egy percébe került a brit párosnak.
Ez a fordulat a bajnokságot vezető Thierry Neuville-nek kedvezett, aki a forduló előtt hat ponttal vezetett Evans előtt.
Annak ellenére, hogy Neuville-nek szembe kellett néznie a szakaszok megnyitásával és a mögöttük haladók számára tisztább és gyorsabb vonalvezetéssel, sikerült tartania a kapcsolatot az élen haladókkal, és 0,2 másodperccel lemaradva Hyundai-os kollégája, Dani Sordo mögött a hatodik helyen végzett. Sordo az SS5-ön elvesztette a hibrid erőforrását, de így is sikerült megnyernie a nap nyolc szakaszából hármat.
Az M-Sport Ford Puma nagyágyúja, Adrien Fourmaux a Matosinhos szervizparkba visszatérve megelőzte Evanst , míg Grégoire Munster és a WRC2-t vezető Oliver Solberg egészítette ki a top 10-et.
A szombati nap a rali leghosszabb szakaszának ad otthont -Amarante 37.24 km – ,145 kilométernyi akcióval, két négyszakaszos körbe sűrítve, mielőtt a Lousada szuperspeciál szakasz zárja a napot.
57. Vodafone Rally de Portugal 2024 állása az SS9 után:
1. Rovanperä/Halttunen – Toyota GR Yaris Rally1 Hybrid 1:25:00.4
2. Ogier/Landais – Toyota GR Yaris Rally1 Hybrid +1.0
3. Katsuta/Johnston – Toyota GR Yaris Rally1 Hybrid +4.7
4. Tänak/Järveoja – Hyundai i20 N Rally1 Hybrid +5.4
5. Sordo/Carrera – Hyundai i20 N Rally1 Hybrid +17.9
6. Neuville/Wydaeghe – Hyundai i20 N Rally1 Hybrid +18.1
7. Fourmaux/Coria – Ford Puma Rally1 Hybrid +31.8
8. Evans/Martin – Toyota GR Yaris Rally1 Hybrid +1:43.2
57. Vodafone Rally de Portugal 2024 állása az SS5 után:
1. Katsuta/Johnston – Toyota GR Yaris Rally1 Hybrid 43:53.7
2. Neuville/Wydaeghe – Hyundai i20 N Rally1 Hybrid +2.9
3. Rovanperä/Halttunen – Toyota GR Yaris Rally1 Hybrid +3.3
4. Tänak/Järveoja – Hyundai i20 N Rally1 Hybrid +4.1
5. Ogier/Landais – Toyota GR Yaris Rally1 Hybrid +7.5
6. Sordo/Carrera – Hyundai i20 N Rally1 Hybrid +9.1
7. Fourmaux/Coria – Ford Puma Rally1 Hybrid +14.7
8. Evans/Martin – Toyota GR Yaris Rally1 Hybrid +17.5
matezsoltee