A Toyota GR YARIS Rally1 készen áll a WRC hibrid forradalmára

A Toyota GR YARIS Rally1 készen áll a WRC hibrid forradalmára

MEGOSZTÁS

A TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team egy merész új korszakot kezd az FIA Rally Világbajnokságon, amikor a 2022-es szezon kezdetén a GR YARIS Rally1 debütál a legendás Rallye Monte-Carlo-n január 20-23. között.

A GR YARIS Rally1 a már mindent meghódító Yaris WRC utódja, amely a 2021-es szezonban, amely éppen nyolc hete ért véget az olaszországi Monzában, a gyártók, a versenyzők és a navigátorok bajnokságában is tiszta győzelmet aratott. Most a francia Alpok útjai adnak otthont a forradalmi Rally1-es autók első versenyének, amelyek a WRC legmagasabb kategóriáját az elmúlt negyed évszázadban alkotó World Rally Cars-okat váltják.

A Rally1-es autók számos jelentős változást tartalmaznak elődeikhez képest, amelyek közül a legfontosabb a hibrid technológia első ízben történő megjelenése a rallysport legmagasabb szintjén. A hibrid egység minden autóban egy 3,9 kWh-s akkumulátorból és egy motor-generátor egységből (MGU) áll, amely gyorsításkor további 100 kW (134 LE) teljesítményt nyújt.

A GR YARIS Rally1-ben mindez a Yaris WRC-ből származó, bevált 1,6 literes turbómotorral kombinálva több mint 500 LE teljesítményt biztosít a pilóták számára. A motor 100 százalékban fenntartható üzemanyaggal működik majd: Ez az első ilyen típusú motor, amelyet az FIA világbajnokságban használnak.

A GR YARIS Rally1 egy speciális szénszálas alvázra épül, amely fokozott biztonsági védelmet nyújt a versenyzők és a navigátorok számára. A szabályok által megkövetelt egyéb átalakítások közé tartozik a kevésbé összetett aerodinamika, a mechanikus váltóhoz való visszatérés és az aktív középső differenciálmű eltávolítása. Ezek a változások még nagyobb hangsúlyt fektetnek a versenyzők képességeire, akiknek alkalmazkodniuk kell a hibrid energia regenerálásával és felhasználásával kapcsolatos követelményekhez a szakaszokon, miközben mérnökeikkel együtt kell dolgozniuk a teljesítmény és a vezethetőség optimalizálásán az új paramétereken belül.

A GR YARIS Rally1 tavaly tavaszi első futama óta alapos tesztprogramon esett át, amely az elmúlt hetekben a Rallye Monte-Carlo különleges követelményeire összpontosított. A verseny híres a változékony körülményeiről, amelyek a száraz aszfalttól a hóig és jégig változhatnak, és különösen nagy kihívást jelenthetnek a versenyzők számára az új autóval.

Amikor a rali csütörtök este elkezdődik, a regnáló bajnok Sébastien Ogier GR YARIS Rally1-je lesz az első az új generációs autók közül, amelyik elindul az idei első gyorsasági  szakaszon. A nyolcszoros világbajnok, aki rekordot jelentő nyolcszor nyerte meg a Rallye Monte-Carlo-t is, az idei szezonban egy új navigátorral, Benjamin Veillas-szal vág neki a részleges versenynaptáruknak. A TOYOTA GAZOO Racing erőfeszítéseit a teljes szezonban Elfyn Evans és navigátora, Scott Martin vezeti majd, aki a 2021-es összesítésben a második helyen végzett, valamint Kalle Rovanperä és navigátora, Jonne Halttunen, aki az előző szezonban a negyedik helyen végzett.

Összesen négy GR YARIS Rally1 autó lesz jelen minden fordulóban, Takamoto Katsuta és navigátora Aaron Johnston pedig egy újonnan létrehozott csapat, a TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team Next Generation színeiben indul a teljes szezonban.

A csapatok a hétfőn kezdik meg a háromnapos pályabejárást a szakaszokon, amelyek 85 százaléka új a 2021-es évhez képest. A rali 90. kiadására a szervizpark Gapból Monacóba költözik. A csütörtök reggeli shakedown után a rali este az ikonikus Casino Square-ről indul az éjszakai szakaszok nyitópárja előtt – a második szakaszon visszatérnek a klasszikus Col de Turini-re, amelyet 2013 óta először kell sötétben teljesíteni.

A pénteki nap a rali leghosszabb napja, amely három szakaszból áll, amelyeket kétszer kell teljesíteni, délelőtti szerviz nélkül, csak Puget-Théniers-ben lesz gumiszerelési zóna. Hasonló a feladat szombaton is, amely nyugatabbra kerül megrendezésre. Délelőtt három szakaszra kerül sor, amelyek közül kettőt délután megismételnek, miután Digne-les-Bains-ben lesz egy gumiszerelési zóna. A rali vasárnapi zárónapja két kétszer teljesített szakaszból áll – az Entrevaux-ban végződő utóbbi szakasz az egyetlen, amely megegyezik a tavalyival.

Jari-Matti Latvala (Team Principal)

“A ralisport egy új korszakába lép, ami egy nagyon izgalmas időszak lesz. Rengeteg kérdőjel van, amire a Rallye Monte-Carlo megadja majd a válaszok egy részét. Nagyon keményen dolgoztunk csapatként, hogy felkészüljünk, de senki sem tudhatja, hogy a különböző autók hogyan viszonyulnak egymáshoz, amíg el nem érünk az első raliig. Lehet, hogy nagy különbséget fogunk látni azok között a versenyzők között, akik a legmagabiztosabbnak érzik magukat az új autójukkal, és azok között, akik még csak keresik ezt a magabiztosságukat. Rengeteg változás van, amihez alkalmazkodniuk kell a vezetés és az autók beállítása terén. A tesztek során talán ez volt a legfontosabb dolog a csapat számára, hogy a versenyzőink magabiztosan és kényelmesen érezzék magukat a volán mögött. A versenyzők számára a Rallye Monte-Carlo mindig is a legnehezebb rali volt a bajnokságban. Sok múlik majd a körülményeken. Erősebbek az autóink, de, hogy ezt, hogy használjuk majd ezt az erőt a havas és jeges körülmények között? Mindennek tetejébe a Gapről Monacóba való átköltözés azt jelenti, hogy rengeteg új szakasz van. Nagyon sok az ismeretlen, ami igazán izgalmassá teszi majd a versenyt.”

Sébastien Ogier / Benjamin Veillas
Sébastien Ogier / Benjamin Veillas

Sébastien Ogier (#1)

“A pályafutásom egy új szakaszának az elején vagyok, és mivel nem a teljes bajnokságban veszek részt, az érzés most egy kicsit más, mint általában az év ezen szakaszában,  de a TOYOTA GAZOO Racinggel részt venni ebben a programban még mindig izgalmas, és a Rallye Monte-Carlóra menni mindig különleges számomra. Még mindig versenyző vagyok, és még mindig nyerni akarok, ezért mindent beleadok. Tudom, hogy a csapat nagyon keményen dolgozik, hogy felkészüljön az új generációs autóval, és minden teszten nagy lépéseket tettünk előre. Lehetőségem volt három napot tesztelni a GR YARIS Rally1-ben decemberben, és egy másik napot a múlt héten, mindezt azért, hogy felkészüljek erre a versenyre. Ez egy elég nagy változás, és izgalmas kihívás megpróbálni alkalmazkodni hozzá. De azt hiszem, Monte-Carlóba menni mindenkinek hatalmas kihívás lesz: Minden eddiginél nagyobb a bizonytalanság a rali előtt.”

Elfyn Evans / Scott Martin
Elfyn Evans / Scott Martin

Elfyn Evans (#3) “Ez egy izgalmas időszaka a sportágunknak, és már nagyon várom az új autók jelentette kihívást. Amióta először teszteltem a GR YARIS Rally1-et, jó eredményeket értünk el, de Monte-Carlóig nem lehet tudni, hogy hol állunk a többi versenyzőkhöz képest. Nagyon sok minden változott, és most tiszta lappal indulunk. Nem volt könnyű átugrani egy olyan autóból, ami annyira jól ki volt fejlesztve, ahol minden elég könnyen ment, és egy olyanba, ami sokkal ismeretlenebb. A hibrid rendszerből származó plusz teljesítmény hatalmas különbséget jelent, és az, hogy ezt hogyan kezeljük, bizonyos esetekben nagyon sokat érhet. A tesztelés során már most is sokat tanultunk, és biztos vagyok benne, hogy az év során is sokat fogunk tanulni, kezdve itt a Montén. Ez egy olyan rali, ami amúgy is mindig egy kis lottó az időjárással, és most, hogy a bázis délre költözött, rengeteg új szakaszt és különböző terepet kell megismernünk.”

Kalle Rovanperä / Jonne Halttunen
Kalle Rovanperä / Jonne Halttunen

Kalle Rovanperä (#69)“Jól érzem magam az új autóban, és egy jó felkészülés van mögöttünk. Minden új autóval mindig sok dolgon kell dolgozni és javítani, de úgy érzem, hogy folyamatosan jól haladunk. Különösen érdekes volt hozzászokni a hibridből származó lökettérfogathoz. Sokkal több erőt ad, és ez általában jó dolog, de bizonyos pontokon kicsit trükkös is lehet, ha nem vagy felkészülve a használatára. Versenyzőként át kell gondolnod, hogyan használd, és ha ezt jobban tudod csinálni, mint a többiek, az elég nagy különbséget jelenthet. A Rallye Monte-Carlo idén egészen különleges lesz. Ez mindig egy trükkös rali, de idén rengeteg új szakaszunk lesz, és egy teljesen új autóval is indulunk. A péntek és a szombat hosszú napok lesznek, délelőtti szerviz nélkül, és ha ezeket a napokat gond nélkül átvészeljük, az már elég jó lesz.”

 

matezsoltee

NINCS HOZZÁSZÓLÁS

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ