– A kihívásokkal teli Safari Rally Kenya után a Hyundai Motorsport a Rally Estonia Rallyn, a 2022-es FIA World Rally Championship (WRC) szezon hetedik fordulóján szeretne visszavágni.
– A csapat 2020-ban győzelmet aratott a WRC-naptárban debütáló eseményen, és idén is sikerre tör a murvás szakaszokon.
– A rali nagy sebességű útjain három pilótapáros indul a Hyundai i20 N Rally1-gyel: Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe, Ott Tänak/Martin Järveoja és Oliver Solberg/Elliott Edmondson.
Alzenau, Németország
A Hyundai Motorsport a 2022-es FIA Rally Világbajnokság (WRC) hetedik fordulójára, a Rally Estonia Rallyra készül , azzal az elhatározással, hogy a Safari Rally Kenya okozta csalódást a visszapillantó tükörbe teszi, és erős teljesítményt nyújt az észt murván.
Annak ellenére, hogy az alzenaui székhelyű csapat érzi a kimerítő és kíméletlen afrikai rali hatásait, továbbra is biztos abban, hogy Észtországban a dobogó legfelső fokára állhat, miután a Rally Italia Sardegna murvás futamán győzelmet aratott.
A gyári csapatok kedvence, a Rally Estonia, amely a COVID-19 világjárvány által megzavart 2020-as szezonban debütált a várva várt WRC-ben. Ott Tänak és Martin Järveoja, a hazai hősök Ott Tänak és Martin Järveoja vezetésével a Hyundai Motorsport egy kimagasló 1-2. helyezést ért el akkor, ami a páros első győzelmét jelentette a csapatnak. A 2021-es évben egy újabb kettős dobogós helyezésekel folytatta a csapat lenyűgöző formáját a balti eseményen.
A Rally Estonia 2022-es futama ugyanolyan igényesebb lesz, mint valaha, nagy sebességű murvás utakkal és számos nehéz ugratóval büszkélkedhet. A felület arról is ismert, hogy különösen a második körben rögös lesz, ami további kihívást jelent a versenyzők számára. A hibrid hajtású Hyundai i20 N Rally1 volánja mögött ülő mindhárom csapat jól ismeri az Észtországban rájuk váró körülményeket, ezért remélik, hogy ezt a korábbi tudást előnyükre tudják fordítani.
A Hyundai Motorsport felállása a helyi kedvencekből és a 2020-as Rally Estonia győzteseiből, Ott Tänak/Martin Järveoja, a 2021-es eseményen dobogón végzett Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe, valamint Oliver Solberg/Elliott Edmondsonból áll. Míg a fiatal duó először indul WRC-ben a Rally Estonia versenyen, Solberg kétszer is nyert már a futamon más kategóriában.
A Rally Estonia programjában 24 szakaszt szakasz szerepel, amelyek távja 313,84 kilométer.
Julien Moncet – csapatigazgató-helyettes
Bár csak kétszer versenyeztünk itt, de a Rally Estonia egy olyan esemény, amelyről nagyon jó emlékeink vannak. Különösen Ott és Martijn első Hyundai Motorsport-győzelmének helyszíne volt, amely egyike annak a négy dobogós helyezésnek, amelyet 2020 óta Észtországban elértünk. Reméljük, hogy idén is tudjuk folytatni ezt a formát, és visszavághatunk a Kenyában tapasztalt nehéz hétvégének. A Hyundai i20 N Rally1 az egész szezonban rengeteg sebességet mutatott a murvás pályákon, és arra számítunk, hogy a következő hétvégén sem lesz ez másképp. A cél, mint mindig, most is az, hogy a győzelemért harcoljunk, és minél több pontot szerezzünk a bajnokságban. Bár a különbség a tabella élmezőnyéhez képest elég nagy, soha nem adjuk fel.
Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (#11 Hyundai i20 N Rally1)
– A belgák hat forduló után továbbra is másodikak a tabellán
– Az elmúlt szezonban dobogós helyezést értek el a Rally Estonia versenyen.
Thierry Neuville: A Rally Estonia az egyik leggyorsabb verseny a naptárban, és egyben Ott hazai versenye, így ez egy olyan rali, ahol mindig erősek akarunk lenni és jó eredményeket elérni. Én személy szerint élvezem ezt a ralit. Az első egy kicsit alkalommal nehéz volt, de amint megismered az utakat, egyre jobban kezded szeretni. Ez azért van, mert a sebességek nagyon magasak, így segít, ha ismered a körülményeket és a terepet. Felépítését tekintve nagyon hasonlít a Finn Rallyhoz, mivel mindkettő gyors utakkal rendelkezik, amelyek általában síkak. Észtországban a felszín egy kicsit puhább, mint Finnországban, így a második körben már jobban kátyúsodik, és az ugrások is valójában nagyobbak és gyorsabbak. 2021-ben a dobogón tudtam végezni, így remélhetőleg idén is sikerül ugyanezt megismételnem.
Ott Tänak/Martin Järveoja (#8 Hyundai i20 N Rally1)
– Hazai verseny az észt duó számára
– A páros 2020-ban győzött a Rally Estonia versenyén
Ott Tänak: A Rally Estonia mindig egy nagyszerű esemény. Idén először simább, gyorsabb utakon fogunk menni, így arra számítok, hogy szórakoztatóbb lesz, de arra is figyelnünk kell, hogy kihozzuk az autóból az összes teljesítményt és sebességet, amit csak tudunk. Nagy kihívás lesz, és már az elejétől kezdve gyorsnak kell lennünk. A legjobb rész számomra az, hogy nincsenek utazós napjaim! Azért is nagyszerű, hogy itthon rendezünk ralit, mert körülöttünk lehetnek a csodálatos rajongók és a hozzánk közel állók. De nincs extra nyomás, csak szeretnénk minél több pontot szerezni. Mindent megteszünk majd azért, hogy az első helyen végezzünk.
Oliver Solberg/Elliott Edmondson (#2 Hyundai i20 N Rally1)
– A legénység első dobogós helyezését célozza a WRC-ben
– Solberg a WRC3-ban már győzött a Rally Estonia versenyén.
Oliver Solberg
A Rally Estonia az az esemény, amelyet egész évben a legjobban vártam. Már többször is teljesítettem korábban, kétszer sikerült itt győznöm. Remélhetőleg képes leszek a dobogóért harcolni, ez a személyes célom a következő hétvégére. Ez egy nagyon trükkös verseny, sok ugrással. Emellett nagyon gyors is, és ez az első alkalom, hogy itt versenyzek ezekkel a WRC autókkal, szóval ez egy másfajta kihívás lesz. Annyit vezettem már Észtországban, hogy szinte a második országomnak érzem, így nagyon jól érzem magam ezeken a szakaszokon. A második körben az utak nagyon kátyúsak lehetnek, ezért olyan autóra van szükséged, amelyet könnyű vezetni és jó a tapadása. De a legfontosabb dolog, amire szükséged van, hogy csak a jobb lábadat tartsd a gázpedálon.
WRC2
Teemu Suninen és Fabrizio Zaldivar is pozitív eredményt szeretne elérni a Rally Estonia futamán a Hyundai i20 N Rally2-vel, miután mindkét pilóta problémákkal küzdött legutóbb a Rally Italia Sardegna futamán.
Suninen navigátora, Mikko Markkula abban reménykedik, hogy a szezon során eddig mutatott ígéretes tempóját egy erős eredményre tudja váltani. Annak ellenére, hogy a WRC2 kategóriában az év első két versenyén 14 szakaszt nyertek, a finn duónak 2022-ben még nem sikerült dobogóra állnia. A páros célja, hogy Észtországban változtasson ezen a tendencián.
Zaldivar új partnerségbe kezd a ralin, mivel új navigátorként Marcelo Der Ohannesian csatlakozik hozzá. A paraguayi/argentin csapat reméli, hogy gyorsan megtalálják a sebességüket és versenyképesek lesznek a négy nap alatt az észt szakaszokon.
Teemu Suninen – Az Észt Rally mindig is nagy kihívás volt a technikás, keskeny utak és a szupergyors, széles utak keverékével. Ugyanakkor mindig is szerettem ezt a ralit, mivel hasonlít az otthoni, finnországi ralimhoz. Általában a körülmények eléggé megváltoznak az első kör után a második körre, amikor nagy kátyúk kezdenek megjelenni, így ehhez kell igazítani a vezetést. Jó tesztünk volt a verseny előtt, és kezdem egyre jobban érezni magam az autóban; jobban megértettem, hogyan lehet kiegyensúlyozottabb beállításokat kialakítani a gyors murvás raliversenyekre. Alig várom, hogy jó pontokat szerezzünk magunknak és a csapatnak.
Fabrizio Zaldivar – A Rally Estonia egy nagyon érdekes esemény. Az utak hihetetlenül gyorsak és ugyanakkor nagyon technikásak, olyannyira, hogy néha azt hiszed, hogy gyorsan mész, de aztán ez nem tükröződik a szakasz céljában. Néhány héttel ezelőtt kiváló tesztet teljesítettünk itt Teemuval és Ott-tal együtt. Az az igazság, hogy sokat tanultam az ő tapasztalataikból, különösen, amikor a Hyundai i20 N Rally2-t vezették az ilyen utakon. Bízom benne, hogy mindent átültetünk a gyakorlatba, ami lehetővé teszi, hogy tovább tanuljunk és pontokat szerezzünk a csapatnak
Julien Moncet csapatigazgató-helyettes
A két WRC2-es csapatunk idei szezonban elért eredményei nem tükrözik azt a tempót, amit a Hyundai i20 N Rally2-vel mutattak a Rally de Portugalon és a Rally Italia Sardegnán. A portugáliai teljesítményük alapján, ahol 12 szakaszt nyertek, azt reméljük, hogy Teemu és Mikko hasonló terepen is gyorsak tudnak lenni, és Észtországban és a győzelemért harcolhatnak. Fabrizio számára az lesz a cél, hogy összeszokjon új navigátorával, Marcelóval. Minden egyes szakasz értékes lesz mindkettőjük számára, hiszen együtt dolgoznak majd azon, hogy megtalálják a határaikat az autóban. A célunk egy tiszta és versenyképes hétvége, és az év első WRC2-es dobogós helyezésének megszerzése.
A hétvége áttekintése
– Csütörtökön este egy szuperspeciális szakasz – Tartu (1,66 km) – indítja az Észt Rally programját.
– A pénteki nap lesz a futam leghosszabb napja: Peipsiääre (24,35 km), Mustvee (17,09 km), Raanitsa (21,45 km) és Vastsemőisa (6,70 km), összesen 139,18 km.
– A szombati program négy új szakasz, két köréből áll, majd a tartui szuperspeciális szakasz újabb teljesítése zárja a versenynapot.
A futam vasárnap zárul hat szakasszal, amikor a csapatok kétszer is nekivágnak Tartu Valdnak (6,56km), Kanepinek (16,48km) és Kambjának (15,95km).
./.