Dakar 2024 – Stage 1 – 414 km + 127 km

Dakar 2024 – Stage 1 – 414 km + 127 km

MEGOSZTÁS
207 EKSTROM Mattias (swe), BERGKVIST Emil (swe), Team Audi Sport, Audi RS Q E-Tron E2, FIA Ultimate, aFIA W2RC, ction during the Prologue of the Dakar 2024 on January 5, 2024 in Al-Ula, Saudi Arabia

Az 1. szakasz kemény, akciódús kihívása adja meg a 2024-es futam  alaphangját. A Dakaron még soha nem látott geológiai sajátosságokkal rendelkező területen, a semmiből megrajzolt pálya a mélyvízbe dobja a versenyzőket. A mezőny vulkánok körül fog kígyózni, a szürke minden árnyalatában, a leghalványabbtól a legsötétebbig. Ez a szakasz még a verseny ezen korai szakaszán is elég nehéz ahhoz, hogy nagy különbségek alakulhatnak ki.

 

Minden eredmény egy helyen! – Klikk IDE!

 

202 PETERHANSEL Stéphane (fra), BOULANGER Edouard (fra), Team Audi Sport, Audi RS Q E-Tron E2, FIA Ultimate, FIA W2RC, action during the Stage 1 of the Dakar 2024 on January 6, 2024 between Al-Ula and Al Henakiyah, Saudi Arabia – Photo Antonin Vincent / DPPI

Stéphane Peterhansel: “Hogy hogyan lehet egy nehéz autót köveken vezetni, azt nem értem.”

Stéphane Peterhansel ugyanolyan megviselt és zúzódásokkal fejezte be az első szakaszt, mint Sébastien Loeb. Az Audi pilótája lassan és óvatosan haladt, de a végéhez közeledve egy dupla defekt több mint fél órájába került.

“Azt hiszem, a legutóbbi Dakar 2. szakasza még mindig elevenen él a fejemben. Tojáshéjon vezettünk, de valahogy mégis két defektet kaptunk az utolsó 30 kilométeren. Az ég tudja, hogyan történt. Tényleg nem mentünk gyorsan, és amikor Hołowczyc megelőzött, képtelen voltam követni őt. Hogy hogyan lehet egy nehéz autót köveken vezetni, azt nem értem.

Guillaume de Mevius (BEL) and Panseri Xavier (FRA) for Overdrive Racing race during stage 1 of Rally Dakar 2024 from ALULA to AL HENAKIYAH, Saudi Arabia on January 06, 2024. // Flavien Duhamel / Red Bull Content Pool // SI202401060071 // Usage for editorial use only //
200 AL-ATTIYAH Nasser (qat), BAUMEL Mathieu (fra), Nasser Racing, Prodrive Hunter, FIA Ultimate, FIA W2RC, action during the Stage 1 of the Dakar 2024 on January 6, 2024 between Al-Ula and Al Henakiyah, Saudi Arabia – Photo Antonin Vincent / DPPI

16:55 – Nasser Al Attiyah: “Nem igazán tudtunk tovább támadni”
A kétszeres címvédő kiábrándítóan kezdett ezen a Dakaron, akárcsak más nagy nevek. A nap 22. napján az Al Attiyah-Baumel páros csaknem 25 perccel van lemaradva az éllovastól.
“Az első ötven kilométeren kétszer is defektet kaptunk, így utána már nem nagyon tudtunk támadni, és csak próbáltunk célba érni. Ennek ellenére örülök, mert nagyon nehéz volt, és nagyon lazán kellett vennünk az utolsó 150 kilométeren.”

15:25 – Mindössze két nap kellett ahhoz, hogy Guillaume de Mevius megszerezze első Dakar szakaszgyőzelmét az Ultimate-ben. A riválisok, például Carlos Sainz megpróbálták felpörgetni, de a Vörös Ördög – a Challenger osztályból nemrég érkezett – pokoli tempót indított. De Mevius végül 1′44″ perccel aratott győzelmet a spanyol felett.

15:02 – Motor – Hivatalos! Ross Branch pályafutása negyedik Dakar szakaszgyőzelmét aratta. A botswanai vezette a különlegeset, amikor a spanyol lezuhanása után megállt, hogy segítsen Tosha Schareinának. Bár a tizenhatodik helyen haladt át a célvonalon, 16′10″-el lejjebb az ideiglenes vezető Ricky Brabechez képest, 25 percet kapott vissza. A nap végén Branch 10′54″ perccel vezet Brabec és 11′19″ perccel Mason Klein előtt.

14:37 – Nasser Al Attiyah még egy percet veszített 318. km-nél. A W2RC regnáló bajnoka és Prodrive-ja több mint 22 perccel van lemaradva Guillaume de Mevius mögött. Sébastien Loeb is veszített egy plusz percet.

14:31 – Kamion – Janus van Kasteren haladt át az új célvonalon, a CP2-nél (281 km), a leggyorsabb idővel. A holland ma a saját bajnokságában szerepelt, és virtuóz teljesítménnyel zárta idei második szakaszát.

14:19 – Eryk és Michał után most Marek Goczałon, Eryk apján a sor, hogy jelezze, hogy vele is számolni kell. 225 km-nél a lengyel 1′26″-ra “Chaleco” López előtt, és 3′07″-re bátyja, Marek előtt. A regnáló bajnok, Austin Jones az ideiglenes tabellán a hatodik, pontosan 6 perccel Marek mögött.

14:15 – Quad – Bajban a címvédő! – Alexandre Giroud súlyos összeütközött egy autóval a szelektív 327. kilométerében.

13:26 – Autó – A legutóbbi Dakar két meghatározó alakja, Nasser Al Attiyah és Sébastien Loeb úgy tűnik, igazi pácban vannak. A speciális 281 kilométerében, a francia a tizenkilencedik helyen áll 18′18″ perccel lemaradva Carlos Sainztól, míg katari több mint 21 perccel van elmarad a Matador mögött. Ez az első cselekménycsavar a címért folytatott küzdelemben?

13:15 – Quad – Marcelo Medeiros megszerezte pályafutása kilencedik Dakar szakasz győzelmét.

13:07 – Már nem Ekström az Autós kategória éllovasa

Senki sem volt gyorsabb Guillaume de Meviusnál a 281. km-en. A speciális verseny hosszú ideje vezetője – Mattias Ekström – a második helyre került, mintegy 6′30″ perccel a belga mögött. Esetleg defektes abroncs? Most Carlos Sainzre várunk… Már Sainz vezeti a szelektívet!

Stage 1 – Motor kategória

Brabec – Honda – 5:06.55 ó
Corneo Florimo – Honda – 5:09:44 ó
Santolino – Sherco – 5:10:12 ó
K.Benavides – KTM – 5:11:34 ó
D. Sanders – GasGas – 5:12:55 ó
Michek – Orion – 5:13:13 ó

?? R. Branch – Hero – 5:10:29 ó – időjóváírás várható

Ross Branch, aki a speciálist vezette, mielőtt Tosha Schareina segítségére sietett volna a spanyol balesetét követően, a tizenhatodik helyen haladt át a célvonalon, 16′10 perces hátrányban Ricky Brabec előtt. A Hero gyári versenyzője várhatóan jóvá írhatja ezt a 25 percet, amit a Honda motorosával töltött, amivel az 1. szakasz győztese lesz.

11:50 – Autó – Ekström már 225 kilométernél jár!

Ekström 2:01:03 ó

Loeb 2:07.19 ó
Quintero 2:07:59 ó
Holowczyc 2:08:23 ó
Baragwanath 2:08:26 ó
Peterhansel 2:08:55 ó

11:40 – SSV (Car) – A tegnapi győztes, Xavier De Soultrait érte el az eddigi leggyorsabb időt a 38 km-nél. A francia 41 másodperccel volt gyorsabb Yasir Seaidan-nél és egy perccel Jérôme de Sadeleer előtt.

11:37 – Motor – Mason Klein volt az első versenyző, aki átlépte a speciális célvonalát.

A szelektív 127. kilométerét követően továbbra is Mattias Ekström az éllovas. Lucas Moraes -Toyota – a második,míg a harmadik helyen az észt Urmo Männama található. Ideiglenesen Loeb a 7.,míg Al-Attyiah a 12. helyen áll.

Ekström 1:08:00 ó
Mevius 1:08:52 ó
Moraes 1:10:33 ó
Zala 1:11:16 ó
Serradoni1:11:23 ó
Männama 1:11:52 ó

A tegnapi második Seth Quintero után ma, Guillaume de Mevius, egy újabb újonc a Challenger kategóriából, aki ma tündököl. A Toyota Hiluxjával a francia Xavier Panserivel versenyző belga 87 km-nél második lett, 46 másodperccel Mattias Ekström mögött.

Urvo Männama volt az első észt autóversenyző, aki tavaly indult a Dakaron, de sajnos fel kellett adnia a versenyt, mert a 11. szakaszban elromlott a sebességváltója. A Century új 4×4-esét, a CR7-et vezeti második alkalommal. Unokatestvérével, Risto Lepik navigálása mellett versenyezve az ötödik leggyorsabb időt érte el a 87 km-nél, Mattias Ekströmmel szemben 2:47 perces hátrányban.

Nasser Al-Attiyah – Akárcsak csapattársa, Sébastien Loeb, Nasser Al-Attiyah is közel 5 perccel lassabb a 87-es km-en,mint az éllovas Ekström. A katari mindössze 2 másodperccel előzi meg francia riválisát.

Sebastien Loeb – A kilencediknek elrajtoló Sebastien Loeb az első időellenőrzéskor, 1 perccel lassabb, majdnem 5 percet veszít a másodiknál ​​(87. km), és a tizenegyedik helyre csúszott vissza. Mattias Ekström továbbra is irányít Lucas Moraes (+ 1′16″) és Mathieu Serradori előtt Centur buggyjával (CR6).

10:00 – Autó – Ekström a leggyorsabb a nyitó 38 kilométeres ellenőrző pont után- 21:24 perc. Mögötte Chicherit és Al-Attiyah a dobogós pozíciókban! Közben Lucas Moraes megelőzte Al-Attiyahot és feljött a harmadik helyre.

8:50 – Quad – Marcelo Madeiros vezetésével a kategória legjobbjai túl vannak a szelektív 127. kilométerén!

127 km – Quad
Madeiros 1:34.40 ó
Andujar 1:35.15 ó
Moreno Flores 1:36.54 ü

8:30 – Motor – A kategória első motorosai a 414 kilométeres szelektíven már  elérték a 225 kilométeres pontot. Az előző 170 kilométeres pontnál Pablo Quintanilla vezette a kategóriát, Brabec és Toby Price előtt.

225 km – Motor
Branch – Hero – 2:12.36 ó
Schareina – Honda – 2:14.42 ó
Quintanilla – Honda – 2:14.50 ó
Brabec – Honda – 2:15.59 ó
K. Benavides – KTM – 2:16.27 ó

Schareina és Ekström: a sprinterek napja – 01.05. Prológ

A név talán megtévesztőnek tűnhet, a prológ rendkívüli dimenzióval bírt, 27 kilométeres távon, amely a Dakaron tapasztalható felszínformák teljes skáláját tartalmazó, bár nagyon jól megközelíthető változata volt. AlUla régiója ideális egy ilyen mintához, homokos részekkel, amelyeket sziklás zónák követtek, és még számos navigációs nehézséggel is, amelyek néhányan tétovázáshoz vezettek. Ezen a bemutatkozó szakaszon azonban ismét a szakemberek jeleskedtek: A spanyol Tosha Schareina minden más motorost felülmúlt a Rallye du Maroc legutóbbi kiadásának megnyitóján, a svéd Mattias Ekström pedig a Vörös-tenger partján lévő “Sea Camp” körüli hurokban a tavalyi Dakaron győzedelmeskedett Audijával.

A debütáns már nem megfelelő kifejezés Tosha Schareina esetében, aki kétszer végzett a 13. helyen a Dakaron, és tavaly nyáron győzött a Desafio Ruta 40-en, de ma megkezdte első versenyét hivatalos gyári versenyzőként. A Honda vezetősége megveregetheti a vállát, amiért megszerezték a fiatal spanyolt, aki sok csapat célpontja volt, és aki a japán márkát választotta, hogy egy sebességi fokozattal feljebb lépjen. Mögötte Daniel Sanders, akinek tempója lehetővé tette, hogy a 2022-es Dakar elején az élre álljon, szintén hagyta, hogy a gyorsasága beszéljen. A napi dobogót Ross Branch tette teljessé. A rali favoritjai továbbra is ott vannak az élmezőnyben, Adrien Van Beveren (4.), a Benavides testvérek (Luciano az 5., Kevin a 9.), Pablo Quintanilla (7.) és Toby Price (8.) között, még ha Skyler Howes-nak (42.) meg is kell küzdenie, hogy versenyben maradjon. Az autók versenyében Mattias Ekström rali pályákon szerzett múltja biztosította számára a megfelelő kormányozhatóságot ahhoz, hogy a riválisok fölé kerekedjen, és a tavalyi évhez hasonlóan az Audi-klán számára kedvezően kezdje a versenyt. Észrevétlenül, pánikszerűen megszelídítette az Ultimate osztályban pályafutását kezdő Seth Quinterót, aki a nap második legjobb idejét érte el, annak ellenére, hogy az általános ranglistán nem veszik majd figyelembe. A fiatal amerikai mindent megtett azért, hogy lehetőséget szerezzen a holnap reggeli előnyös rajtpozíció kiválasztására, akárcsak Sébastien Loeb (3.). A brazil testvérek, Marcos és Cristian Baumgart a 4. és az 5. legjobb idővel, figyelemre méltóan kezdték ezt a Dakart, de a címvédő Nasszer Al-Attiyah egy kisebb navigációs hibáért fizetett, ami valójában még jól is elsülhet számára. A 12. legjobb idővel a 12. helyről indulhat holnap, ami sokkal jobb helyzet, mintha a 10. helyen végzett volna, és valószínűleg kénytelen lett volna utat nyitni az 1. szakaszon. Hasonló “balszerencse” érte Guerlain Chicheritet , hasonlóan szerencsés eredménnyel, mert a francia a 11. helyen végzett. Az első Challenger sem sokkal hátrébb van a rangsorban, hiszen a nap 13. legjobb idejét Eryk Goczał érte el, akinek a rallyt jól indító képessége köztudott. A krakkói fiatalember nem vesztegette az időt, és 20” előnnyel uralta új kategóriáját nagybátyja, Michal előtt, egy olyan gép volánja mögött, amely sziporkázóan debütált a Dakaron: a Nicolás Cavigliasso (4.) és Mitch Guthrie (5.) által vezetett járművekkel együtt négy Taurus szerepelt a nap első öt helyén, körbevéve a Kris Meeke (3.) által vezetett GRallyTeam OT3-at. Az SSV kategóriában is a megújulás a jelszó: Xavier de Soultrait, aki 2019-ben egy szakaszgyőztes motoros volt Peruban (és 7. az általános ranglistán), folytatta sikeres átalakítását, és a nap leggyorsabb versenyzőjének bizonyult. A Sébastien Loeb Racing egy RZR Polaris-t bízott rá, azt a márkát, amely elindította az SSV kategóriát a Dakaron, de amely 2018 óta nem kóstolt győzelmet. De Soultrait legyőzte a favorit João Ferreirát, de a Polaris gépek teljesítményét a nap győztesének csapattársa, Florent Vayssade által elért harmadik helyezés is kiemelte. Mindent összevetve a nap rangsorában az egyetlen címvédő a kamionos Janus van Kasteren áll az élen, aki 16”-el volt gyorsabb Aleš Lopraisnál, és ezzel a hollandok és a csehek közötti csatát is elindította.

 A 2024-es szezon ma kezdődött, és a kétszeres világbajnok és címvédő Monster Energy Honda kezdeti előnyben van a Hero MotoSports előtt. A W2RC-ben Schareina vezet Ross Branch előtt, aki egy Honda szendvics töltelékében találta magát, mögötte Van Beveren. A Rally 2-ben az osztály éllovasa, Romain Dumontier vette át az irányítást Mathieu Doveze és Bradley Cox előtt. Jean-Loup Lepan teszi teljessé a francia “satut” a top4-ben, míg az élmezőnyben rendszeresen szereplő Paolo Lucci ma csak a 14. helyen áll. A négyes kategóriában az argentin Francisco Moreno és Manuel Andújar jobban kezdett, mint Alexandre Giroud. Ami az autókat illeti, a négy beiratkozott konstruktőr már a kezdetektől fogva az első hatban van: Ekström az Audi, Quintero a Toyota Gazoo Racing, a Baumgart testvérek a Nasser Racing Prodrive és Hołowczyc a Mini JCW X-raid számára. Holnaptól már az első pontok is gazdára találnak. A Challenger osztályban a Goczał-klán érkezése nem maradt észrevétlen, és egybeesett a cím másik várományosának, Nicolás Cavigliassónak az áttörésével, aki Mitch Guthrie előtt vezet. Az SSV kategóriában a hivatalos Can-Am gyári pilóta João Ferreira és a South Racing újonca, Sara Price között megkezdődött a jósolt mérkőzés.

A testvérek a Dakaron hosszú múltra tekintenek vissza, hiszen a Marreau testvérek az R20 Turbóval győztek, egészen Kevin és Luciano Benavidesig, akik tavaly a kerékpáros kategóriában vezettek a versenyen. Ma egy újabb családi duó tette le a névjegyét, ezúttal Brazíliából, a prológ 4. és 5. helyével, közvetlenül Sébastien Loeb mögött és a visszatérő Krzystof Hołowczyc előtt. Marcos és Cristian Baumgart, a Rally dos Sertoes ötszörös győztesei, a brazíliai tereprali referencia futamának, már 2019-ben is figyelemre méltóan szerepeltek a Dakaron. A perui kaland során a két sao pauló-i versenyző elválaszthatatlan volt, és az SSV kategóriában a 6. és 7. helyen értek célba. Idén egy sebességi fokozattal feljebb kapcsoltak, és az Ultimate osztályban vágtak neki a versenynek. Cristian, az idősebbik testvér számára a Dakarra való felkészülés a Sonora Rallye-val és egy 7. helyezéssel kezdődött, majd a Rallye du Maroc (19. hely) következett, míg a fiatalabbik testvér, Marcos a Rally dos Sertoes-on a második helyet szerezte meg a… nos, tudjátok ki mögött, mielőtt a Rallye du Maroc-on a 7. helyet szerezte meg. Egyértelmű, hogy a testvérek jól megbarátkoztak a Prodrive Hunter T1+-szal, ami jó előjel a verseny hátralévő részére.

Skyler Howesnak gondjai vannak a nyeregben való maradással.  Az utah-i cowboy számára egyik prológ hasonlít a másikra. A Rallye du Maroc óta a hivatalos Honda motorján az amerikai mintha inkább egy rodeó lovat lovagolna, mint egy telivért, amely biztosítaná az egy évvel ezelőtt megkezdett fejlődés folytatását. A 2023-as Dakaron, amikor a Husqvarna színeiben versenyzett, az első hét végén az élen állt a Dakaron, mielőtt Dammamban a dobogó harmadik fokán végzett. A japán gyártmányú motorral tavaly októberben tett első kitérőjén Skyler a prológon elesett, és még az előfutamon sem sikerült célba érnie. Ma a Monster Energy Honda versenyzője ismét porba hullott. Szerencsére ezúttal vissza tudott mászni motorjára, de aztán az AlUla kanyonjaiban eltévedt, miután az útikönyve megadta magát. A 44. helyezéssel, és 5’10” lemaradással csapattársa, Schareina mögött, Howes az utolsó helyet foglalja el a Rally GP osztályban. Ennek következtében a HRC gyári versenyzőjének valószínűleg holnap meg kell majd utat nyitnia, ami egy olyan hosszúnak, nehéznek és bonyolultnak hirdetett szakaszon, egy magányos versenyzőnek, nem éppen irigylésre méltó feladat. Legalábbis nagy valószínűséggel bónuszpontokat fog gyűjteni a speciál elején, bár ez sovány vigasz lesz számára, így aligha marad más választása, minthogy álljon a gázon.

Az eredetileg Mitch Guthrie által kifejlesztett Taurus T3 Max, aki tavaly ötször diadalmaskodott a Dakaron, nem is kezdhette volna jobban a Dakar 46. futamát. A Taurus már a Rallye du Maroc-on is a címlapokra került azzal, hogy nem kevesebb, mint öt szakaszon ért elsőként célba, háromszor Guthrie, egyszer Eryk Goczał, egyszer pedig Michal nagybátyja. Ma a top 5-be jutott négy jármű megerősítette a gépben rejlő potenciált. A Can-Am klán számára azonban kissé nyirkosra sikeredett ez a nap, akiket Ignacio Casale is legyőzött a Yamahájával (6.). David Zille, az elmúlt néhány kiadáson a színpadot uraló konstruktőr vezető képviselője sem tudott jobbat nyújtani a 7. helynél, ami a Can-Am 2018-as Dakarra való érkezése óta első alkalommal történt.

matezsoltee

NINCS HOZZÁSZÓLÁS

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ