– A Hyundai Motorsport 2019 óta először indul hazai pályán a Közép-Európa Rallyn, a 2023-as FIA Rally Világbajnokság (WRC) 12. fordulóján.
– Az eseményen Németországban, Csehországban és Ausztriában rendeznek szakaszokat, így ez lesz az első WRC-rali, amelyet három országban rendeznek meg.
– Az egyedülálló eseményen a Hyundai i20 N Rally1 Hybrid pilótafülkéjébe Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe, Esapekka Lappi/Janne Ferm és Teemu Suninen/Mikko Markkula képviselik a csapatot.
A Hyundai Shell Mobis World Rally Team Horvátország óta először tér vissza aszfaltra a Közép-Európa Ralin, és azt reméli, hogy újabb dobogós helyezést érhet el. Az egyedülálló, határon átívelő rali a 2023-as FIA Rally Világbajnokság (WRC) második tisztán aszfaltos versenye, amelyre október 26-29. között kerül sor.
A Közép-Európai Rallye vadonatúj eseményként számos ismeretlent rejt magában. A felderítés lesz az első alkalom, amikor a csapatoknak lehetőségük lesz megtekinteni a szakaszokat, így kevés idő marad arra, hogy megismerkedjenek az utak profiljával és jellemzőivel. Ráadásul a három ország között szembetűnő a felületek kontrasztja; a Cseh Köztársaságban tapasztalható durvább aszfalt és a szűk erdei hágók a hétvége legkeményebb kihívásának bizonyulhatnak minden versenyző számára, beleértve a Hyundai i20 N Rally1 Hybrid volánja mögött ülőknek is.
A rali a WRC a Rallye Deutschland 2019-es futama óta először tér vissza Németországba. Mivel a Hyundai Motorsport központja a németországi Alzenauban található, a Közép-Európa Rali némileg olyan lesz a gyártó számára, mint egy hazai verseny. A csapat még 2014-ben szerezte meg első WRC-győzelmét német földön. Ennek a sikernek a megismétlése lesz a célja a Hyundai Shell Mobis World Rally Team három legénységének: Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe, Esapekka Lappi/Janne Ferm és Teemu Suninen/Mikko Markkula.
A Közép-Európa Rally lesz a WRC történetének első olyan versenye, amely három ország határait is átlépi. A 18 szakaszból álló útvonal 310,01 km-es versenytávot tesz meg, a szezon eddigi leghosszabb, 1380,69 km-es teljes útvonala mellett. A rali csütörtökön kezdődik Csehországban, és egész pénteken az országban marad, majd szombat reggel Ausztriába és Németországba is eljut. Így mindhárom nemzet kevesebb mint 48 óra alatt rendez szakaszokat.
Kiemelkedő fontosságú szerepben a navigátorok
Egy olyan rallyra való felkészülés, amelyet még soha nem rendeztek meg, legalább akkora kihívást jelent a navigátoroknak, mint a pilótáknak. Markkula beszámol arról, hogyan készül fel a közép-európai aszfaltra: “Egy új rallye extra gondosságot és időt igényel a térképek és egyéb dokumentumaink elkészítése, hogy az itinerek tökéletesek legyenek. Maga az itiner írásának folyamata sem különbözik túlságosan, főleg azért, mert mindig vannak új szakaszok vagy teljesen új szakaszok olyan eseményeken, amelyeket már korábban is teljesítettünk. Úgy gondolom, hogy ez a rali némileg hasonlítani fog a Rallye Deutschlandhoz, egy olyan eseményhez, amelyen már volt tapasztalatunk a múltban. Arra számítok, hogy a cseh utak keskenyek, göröngyösek és gyorsak lesznek, az osztrák utak pedig ezzel ellentétben simábbak és szélesebbek, de ugyanolyan gyorsak. Az aszfalt és a tapadási szintek országonként eltérőek lesznek, ami nagy kihívás lesz.”
Cyril Abiteboul – Hyundai Motorsport csapatfőnök: “Egy vadonatúj rally bevezetése a naptárba, ráadásul egy ilyen figyelemre méltó rally, mindig kihívást jelent a csapatok és a versenyzők számára. Egy WRC-versenyt visszahozni Németországba különleges számunkra, mint hazatérő forduló, és a német rajongók számára is, akik 2019 óta nem láttak élvonalbeli raliversenyt az országukban. Három országot egy fordulóban egyesíteni olyasmi, amit a WRC még soha nem tett meg, három ilyen nagy rallye-örökséggel rendelkező ország számára kivételes, hogy házigazdaként működjön. Az idei szezon két korábbi aszfaltos versenyén elért dobogós helyezések azt jelentik, hogy bízunk abban, hogy meg tudjuk ismételni, ha nem is javítani Thierry és Esapekka harmadik helyezését a Montén és Horvátországban.”
Thierry Neuville / Martijn Wydaeghe (#11 Hyundai i20 N Rally1 Hybrid)
“Ez az új esemény a naptárban, és mindig izgalmas, amikor az ember új utakat fedezhet fel. Ez egy aszfaltos verseny; én mindig szeretek aszfalton vezetni, így már nagyon várom. Ez egy hosszú esemény lesz Passau és Prága között, valamint ausztriai szakaszokkal. A naptár eddigi legtávolabbi összekötő távja, így hosszú lesz a távolság a szakaszok között, de biztos vagyok benne, hogy izgalmas lesz. Általában kapunk néhány felvételt a szervezőtől, amely megmutatja a szakaszokat, így megpróbálhatjuk megnézni, hogy mire kell felkészülnünk, különösen a verseny előtti teszt előtt – ami kulcsfontosságú lesz egy olyan ralin, ahol három különböző napon három különböző típusú útvonalon lehet versenyezni. Jól fel kell készülnünk, és ez a legfontosabb dolog, amit tehetünk. Mint minden más ralin, itt is a győzelem a cél.”
Esapekka Lappi / Janne Ferm (#4 Hyundai i20 N Rally1 Hybrid)
Lappi így nyilatkozott: “Ez egy érdekes koncepció, ami nagyon tetszik; ez az első alkalom, hogy ilyet láttunk a rali élvonalában. A pénteki nap igényes lesz, mivel korábbi tapasztalataimból tudom, milyenek a cseh utak. Ausztriát nem ismerem annyira, de Németországban van tapasztalatunk a Rallye Deutschlandnak köszönhetően. Ez az évnek az az időszaka, amikor sok eső lesz, valamint a fák levelei, így kihívás lesz a különböző természeti elemek kezelése. Határozottan hiszem, hogy három különböző karakterisztika lesz a hétvégén, mivel három különböző országban fogunk versenyezni. Nem hiszem, hogy korábban volt már ilyen jellegű változás az aszfalton, szóval egyedülálló esemény lesz, amire fel kell készülni. A cél az, hogy nyomuljunk, ha ezt megtesszük, akkor biztos vagyok benne, hogy jó lesz a végeredmény.”
Teemu Suninen/Mikko Markkula (#3 Hyundai i20 N Rally1 Hybrid)
Teemu Suninen: “A Közép-Európa Rally igazán igényes lesz. Három különböző országban lesz, így nagyon különböző típusú utakra, eltérő aszfaltra és sok változásra számíthatunk, így nagy kihívás lesz a számomra – különösen, hogy ez lesz az első versenyem a Hyundai i20 N Rally1 Hybriddel egy aszfaltos körön. Ausztriában nagyon jó tesztünk volt, és jó tapasztalatokat szereztünk az autóval, de a Közép-Európa Rally sokkal később lesz az évben, így ez lesz a legnehezebb aszfaltos rali a naptárban. A körülmények sokkal trükkösebbek lesznek, és ez valami újdonság, amivel szembe kell néznünk a ralin. Kezd ősziesedni a hidegebb idő, a fák kezdik elveszíteni a leveleket, ami azt jelenti, hogy az aszfalton kosz lesz. A cél az, hogy hazahozzuk az autót, és minél többet tanuljunk a szakaszokon eltöltött időből. Az, hogy a Hyundai az aszfalton is látni akarja a tempómat, sokat jelent, ezért szeretném az egész csapat számára jó eredménnyel zárni a hétvégét.”
WRC2 áttekintés
A Hyundai Motorsport versenyzői számára a WRC2-es versenyek egymás utáni sorozata azt jelenti, hogy a Hyundai i20 N Rally2 visszatér az európai szakaszokra.
A finn Emil Lindholm és Reeta Hämäläinen alkotta csapat a sorrendben magasan az élen haladt, mielőtt Chilében szerencsétlenül ért véget a versenyük: a Las Pataguas 2 15. szakaszán elkövetett hiba miatt az autó megpördült és javíthatatlanul megsérült. A Hyundai i20 N Rally2-vel ez lesz a legénység első aszfaltos ralija – a duó készen áll a kihívásra.
Lindholm: “Ez már a második olyan esemény egymás után, amely teljesen új számomra, és mivel három országon keresztül zajlik, alaposan át kell gondolnunk az autó beállítását a különböző szakaszokon. Az országok változása miatt a szakaszok sokkal jobban különböznek majd, mint más versenyeken, és az októberi időjárás is tartogathat meglepetéseket. A tesztelés során az autó remekül érezte magát, így ezt kihasználom, és a dobogós helyezést tűztem ki célul.”
Fabrizio Zaldivar és Marcelo Der Ohannesian a szezon legjobb WRC2-es helyezését követően utazik a Közép-Európa Ralira a Chilei Ralin: az ötödik helyet szerezték meg az osztályban.
Zaldivar: “A sikeres chilei rali után bízunk abban, hogy a jó teljesítményünk folytatódni fog. Ez lesz az első aszfaltos rallynk az évben a Hyundai i20 N Rally2-vel a WRC2 részeként, és ez egy teljesen más stílusú verseny. A szakaszonként változó felület miatt pontos itinert kell majd készítenünk, mivel szeretnénk maximalizálni a tempót anélkül, hogy egy tapottatnyit is elrontanánk. A célunk az, hogy folytassuk a Chilében elért lendületünket, és megpróbáljunk egy újabb top 5-ös eredményt elérni.”
A hétvége áttekintése
A szerdai shakedown után csütörtök délután két szuperspeciális szakasz következik: SSS1 Velká Chuchle (2,55 km) és SSS2 Circuit of Klatovy (8,92 km).
A pénteki nap a német Messepark Passau szervízparkban kezdődik, majd visszatér Csehországba az SS3 Vlachovo Březí 1 (13,66 km).
A csapatok szombat reggel indulnak a rali első németországi szakaszára, az SS9 Schärdinger Innviertel 1, 15,72km vidéki utakon.
A rali utolsó szakasza az SS18 Powerstage Passauer Land 2 (16,37km), amely a vasárnapi 67,24km-es versenytávot zárja.