Sébastien Ogier szerezte meg a TGR WRT győzelmét a hazai verseny, a...

Sébastien Ogier szerezte meg a TGR WRT győzelmét a hazai verseny, a Rally Finland drámai fináléjában

MEGOSZTÁS

 

augusztus 4, 2024
Toyota Motor Corporation
GAZOO Racing Company

Rally Finnország: 4.nap

Ogier győzött a TOYOTA GAZOO Racing számára a drámai finnországi fináléban

Sébastien Ogier szerezte meg a TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team győzelmét a hazai verseny, a Rally Finland drámai fináléjában.

Miután pénteken szoros verseny alakult ki a TGR-WRT öt autóból álló Rally1-es felállásának három legjobb versenyzője között, a helyi hős, Kalle Rovanperä szombaton elhúzott versenytársaitól, és úgy tűnt, hogy pályafutása első hazai győzelmét, valamint gyors murvás utakon aratott harmadik egymást követő győzelmét szerezheti meg. Egészen a vasárnapi utolsó előtti szakasz egyik utolsó kanyarjáig, amikor Rovanperä autója egy nagy sebességű balos kanyarban egy nagy sziklának ütközött, és a fák közé csapódott. Szerencsére mind Rovanperä, mind a navigátora Jonne Halttunen sértetlenül megúszta, ami a GR YARIS Rally1 HYBRID erejét bizonyítja.

Ogier Vincent Landais navigátorával együtt szintén erősen teljesített az FIA Rally Világbajnokság közel három év óta első alkalommal megrendezett leggyorsabb raliversenyén: mindössze 0,1 másodperc választotta el a csapat többszörös világbajnokát, Rovanperä-t és Ogier-t a szombat reggeli 32,98 kilométeres, visszatérő legendás Ouninpohja szakaszon. A francia megszerezte második győzelmét a Rally Finlandon, 2013 óta az elsőt, és csatlakozik Sébastien Loeb, Ott Tänak és Elfyn Evans mellé, akik az egyetlen nem finnországi pilóták, akik többször is megnyerték a versenyt.

Ogier a pilóták bajnokságában is feljött a második helyre, 27 pontra az első helytől, miután a 2024-es rali eddigi hat rajtjából három győzelmet és három második helyet szerzett.

Evans úgy tűnt, hogy növelheti saját bajnoki reményeit, amikor szombat reggel a második helyen haladt, amíg egy sérült féltengely miatt ki nem esett a pontszerző helyeken kívülre. Az utolsó napon arra törekedett, hogy minél több pontot szerezzen vissza a szupervasárnapi besorolásból, de sajnos kiesett a csapat számára kemény utolsó előtti szakasz elején. Ő és Scott Martin, a másodpilóta szerencsére nem sérült meg.

A feltörekvő finn tehetségek, Sami Pajari és Enni Mälkönen a negyedik helyen végeztek a Rally1-es debütálásukon hazai pályán: a TGR-WRT lehetőséget biztosított számukra, miután idén a GR Yaris Rally2-es autóval lenyűgöző teljesítményt nyújtottak a WRC2-ben. Miután pénteken a csúszós körülmények között korán sérülést szenvedett, Pajari jól helyreállt, és a nap végén megszerezte első WRC szakaszgyőzelmét, és a harmadik leggyorsabb volt a szombati napon Rovanperä és Ogier mögött.

Takamoto Katsutát szintén a péntek reggeli trükkös körülmények fogták meg, a sérülés megállította őt az országúti szakaszon vissza a délelőtti szervizig. Miután szombaton újraindult, Aaron Johnston navigázorával együtt vasárnap erős tempót mutatott, és az utolsó két szakasz mindegyikét megnyerte – beleértve a rallyt lezáró Power Stage-et is -, és a vasárnapi szupersorozatot is az élen zárta.

A csapatfőnök Jari-Matti Latvala a WRC2-ben a második, összességében pedig a hatodik helyen végzett a TGR-WRT által indított GR Yaris Rally2-vel a hazai versenyen – ő navigátora , Juho Hänninen ismét megörvendeztette a helyi rajongókat, miközben értékes visszajelzéseket gyűjtöttek az új, 2024-es Rally2-es autóról. A WRC2-ben négy GR Yaris Rally2-es autó volt az első hatban, Mikko Heikkilä a Step-Five Motorsport versenyzője a negyedik, Georg Linnamäe a RedGrey versenyzője az ötödik, Roope Korhonen a Rautio Motorsport versenyzője pedig a hatodik helyen végzett.

Akio Toyoda (TGR-WRT elnöke)
“Hat évvel ezelőtt a Finn Rallyn egy nagy Yaris tábla volt a városban, amelyen az állt, hogy ‘Üdvözöllek a hazai utakon’. Emlékszem, hogy nagyon örültem az üzenetnek, amely a Yaris hazatérését üdvözölte. Akkoriban mindössze három Yaris autó volt: Esapekka, Ott és Jari-Mattié. A hat évvel későbbi Rally Finlandon összesen 14 GR Yaris autó jött haza. Öt Rally1-es autó volt, és az egyikük Sami Pajari volt, egy fiatal helyi finn pilóta, aki most debütált a Rally1-ben. A másik kilenc autó a Rally2 volt, amelyet Finnországban fejlesztettek ki a rallye bázisának bővítése reményében. Közülük kettőt a WRC Challenge programunk fiatal japán versenyzői vezettek, az egyikük Jari-Matti, a TGR-WRT csapatfőnöke volt. A maradék hat autót pedig ügyfelek vezették, akik a GR Yaris-t választották a finnországi versenyzéshez. Ahogy az autók bázisa bővül a Rally1-ről a Rally2-re, úgy bővül a versenyzők bázisa is, fiatal versenyzőkkel és úriemberekkel… Szeretném kifejezni mély hálámat minden kollégának, akik lehetővé tették, hogy megvalósítsuk azt a jelenetet, amelyet csak néhány év alatt képzeltem el.

Ami pedig az idei Rally Finland versenyzői oldalát illeti: Seb, Vincent, gratulálok a győzelemhez! Az egész szezon során, valahányszor részt vettek egy ralin, mindig győzelemmel vagy második helyezéssel tértek haza. A csapat valóban az ő következetességükre támaszkodott, és ezt nagyon nagyra értékelem. Kalle és Jonne számára a sok győzelem ellenére volt egy dolog, amit még nem tudtak elérni. Ez pedig az volt, hogy hazai szurkolóik előtt nyerjenek. Azt hiszem, mindketten azzal az erős elhatározással álltak hozzá a Rally Finlandhoz, hogy “idén biztosan”. Igazán szívszorító volt számukra, hogy az utolsó napig vezető helyükről kellett feladniuk a versenyt. Sami és Enni a negyedik helyen végzett az első raliversenyükön a csúcskategóriában. Figyelembe véve, hogy sok versenyzőnek milyen nehézségekkel kellett szembenéznie a finnországi utakon, ez egy lenyűgöző eredmény.

Jari-Matti idén ismét versenyzőként vett részt. Tavaly a Rally1-ben indult, idén pedig a Rally2-ben versenyzett. Tulajdonképpen a TGR-WRT csapatfőnökének fontos része a munkájának, hogy személyesen érezze és megértse az autókat, amelyeket a versenyzők használnak. Jari-Matti és Juho nagyon boldognak tűntek a közösségi médiában látott fotókon. Lenyűgöző, hogy a második helyezéssel tértek vissza, miközben nagyon jól érezték magukat.

A GR Yaris pilótái közül a Rally1-ben és a Rally2-ben csak Jari-Mattinak és Saminak van tapasztalata a WRC-ben mindkettőben. Még nem volt alkalmam találkozni Samival, de ha lesz rá lehetőségem, szeretném, ha Jari-Mattival együtt mesélne nekem különböző dolgokat a Rally1-ről és a Rally2-ről.

Végezetül hallottam, hogy Kaj, aki ezúttal a csapatfőnök szerepét vállalta, kora reggeltől késő estig Jari-Matti helyett körbejárta a csapattagokat. Szeretném megköszönni neki, hogy a sportigazgatói szerep mellett ezt a felelősséget is vállalta. Számos GR Yaris autóval körülvéve, és még a dobogóra is feljutva, emlékezetes születésnapi hét lehetett. Boldog születésnapot, Kaj!

A következő rally egy hónap múlva lesz. Alig egy kis nyári szünet után biztosan nehéz lehet mindenkinek a csapatban. Bár ezúttal nem tudtuk visszaszerezni a gyártók tabellájának első helyét, a hátralévő négy versenyen továbbra is a bajnokság megnyerésére fogunk törekedni”.

Kaj Lindström (sportigazgató)
“Keserédes volt ez a vasárnap, de a csapatunk számára mindig pozitív dolog megnyerni a Rally Finlandot, így elsősorban ennek kell örülnünk. Nagyon örülök Sebnek és Vincentnek, akik egész hétvégén nagyszerű munkát végeztek, úgyhogy gratulálok nekik. Mégis, figyelembe véve, hogy milyen helyzetben voltunk az utolsó nap elején, sokkal jobb eredményt is elérhettünk volna a bajnokságban, és óriási csalódás volt, hogy két autót veszítettünk az utolsó előtti szakaszon. Takamoto nagyon jól teljesített a Power Stage-en, úgyhogy gratulálok neki, és Sami debütálása is nagyon jó volt – ő és Enni nagyszerű munkát végeztek ezen a hétvégén.”

Kalle Rovanperä (69-es versenyautó)
“Nagyon jó délelőttünk volt, mindent kézben tartottunk, és még mindig a vasárnapi pontokért küzdöttünk anélkül, hogy kockázatot vállaltunk volna. Az utolsó előtti szakasz nagyjából utolsó kanyarjában normálisan, egyenletes tempóban haladtunk, de a kanyar közepén egy hatalmas laza kő volt, amit nem tudtam kikerülni, és ez ledobott minket az útról. Eléggé irreális érzés, tekintve, hogy semmit sem tehettünk volna, hogy megváltoztassuk a helyzetet. Elég nehéz elviselni, de másrészt Jonne és én egy tökéletes hétvégét hajtottunk végre addig a pontig, és nem igazán tudtunk volna mást tenni.”

Elfyn Evans (33-as versenyautó)
“Sajnos balesetet szenvedtünk közvetlenül az utolsó előtti szakasz elején. Az első áthaladásnál még rendben sikerült a kanyar, de a második körben a kanyarban kicsit alulkormányzott voltam a kanyarban, és kifutottam az útból. Tudtuk, hogy ez egy trükkös kanyar, de ez inkább az autó reakciójának volt köszönhető, mint a sebességnek. Ez egy drága hiba volt a részemről, és a hétvége rosszabbra fordult – de ez a motorsport, és ilyen dolgok megtörténnek. Még négy forduló van hátra a bajnokságból, és még minden nyitott, úgyhogy továbbra is mindent beleadunk a végsőkig.”

Sébastien Ogier (17-es versenyautó)
“Finnországban nyerni mindig jó dolog, még ha nem is így szerettük volna. A csapat elképesztő autót biztosított, és egész hétvégén dominált. Kalle és Jonne más ligában játszott, mint a többiek, és nagyon pechesek voltak ezzel a sziklával a vonalvezetésnél. Együtt érzek a csapattal, hiszen sokkal jobb eredményt érdemeltünk volna. Szardínián a szezon elején a szerencse miatt elvesztettem egy győzelmet, és most itt visszaszereztem egyet. Elég régóta vagyok már a pályán ahhoz, hogy sokféle eredményt és érzelmet megtapasztaljak, és szerencsém volt, hogy legtöbbször a jó oldalon álltam – de ma nem. Őszintén szólva jobban szerettem volna a második helyen végezni, de a motorsport néha igazságtalan.”

Takamoto Katsuta (18-as versenyautó)
“Az autó nagyon jól működött ma a tegnapi változtatások után. Jó érzésem volt vasárnap reggel, és tudtam nyomni: nagyszerű, hogy megnyertem a Power Stage-et, és maximális pontot szereztem onnan, ráadásul jó pontokat szereztem a szupersárnapra azzal, hogy az utolsó napon egyformán a leggyorsabb voltam. De nagyon sajnálom a csapatot, hogy nem tudtam eredményt hazahozni: bár a tempó jó volt, az eredmény sokkal jobb is lehetett volna. Sokan hibáztak ezen a hétvégén, de a rali egy hosszú hétvége, nem sprint.”

Sami Pajari (5-ös versenyautó)
“Megkönnyebbültem, hogy befejeztem az első versenyemet egy Rally1-es autóban. Micsoda érzelmi hullámvasút volt ez a hét! Jól hangzik, hogy a Rally Finlandon a legmagasabb helyezést elért finn vagyok, és az első versenyemen a negyedik helyet szereztem – és megszereztem az első szakaszgyőzelmemet -, de még mindig rengeteg lehetőség van a fejlődésre. Egyenletesebb és nyugodtabb versenyre számítottam – nem emlékszem, hogy az időjárás ilyen kihívást jelentett volna a Rally Finlandon. Nem volt tökéletes hétvége a csapat számára, de örülök, hogy a saját teljesítményemben is találok pozitívumokat. Hatalmas köszönet a Toyotának és az egész csapatnak: egy álmom vált valóra azzal, hogy a GR YARIS Rally1-gyel versenyezhettem a hazai raliversenyemen.”

Jari-Matti Latvala (39-es versenyautó)
“Számomra és Juho számára igazán nagyszerű érzés a rali végén. A célunk az volt, hogy a WRC2 első öt helyezettje között végezzünk, és szinte a rali kezdete óta a második helyen álltunk, és a dobogón végeztünk. Nagyon élvezetes hétvége volt a volán mögött, és nagyon elégedett lehetek a saját teljesítményemmel, nem volt rossz. Ugyanakkor nehéz vasárnap volt a csapat számára: nagyszerű, hogy ismét győzni tudtunk itt, de az, hogy vasárnap két autó is kiesett, nem tesz jót a bajnokságnak. De tudom, hogy a csapatunk sosem adja fel, és minden erőnket beleadjuk a következő versenyekbe.”

IDEIGLENES VÉGLEGES BESOROLÁS, RALLY FINNORSZÁG

1 Sébastien Ogier/Vincent Landais (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) 2h25m41.9s
2 Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +40,1 mp.
3 Adrien Fourmaux/Alexandre Coria (Ford Puma Rally1 HYBRID) +1m14.1s
4 Sami Pajari/Enni Mälkönen (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +1m54.5s
5 Oliver Solberg/Elliott Edmondson (Škoda Fabia RS Rally2) +8m15.5s
6 Jari-Matti Latvala/Juho Hänninen (Toyota GR Yaris Rally2) +8m54,5s
7 Lauri Joona/Janni Hussi (Škoda Fabia RS Rally2) +9m29.4s
8 Mikko Heikkilä/Kristian Temonen (Toyota GR Yaris Rally2) +9m32.0s
9 Nikolay Gryazin/Konstantin Aleksandrov (Citroën C3 Rally2) +9m51.2s
10 Georg Linnamäe/James Morgan (Toyota GR Yaris Rally2) +10m07.0s
41 Takamoto Katsuta/Aaron Johnston (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +51m44,8s
Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) visszavonulva
Kiesett Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID)
(Eredmények vasárnap 16:30-tól, a legfrissebb eredményekért kérjük, látogasson el a www.wrc.com oldalra )

A 2024-es FIA Rally Világbajnokság pilótai pontversenyének az állása a 9. forduló után:
1 Thierry Neuville 168 pont
2 Sébastien Ogier 141
3 Ott Tänak 137
4 Elfyn Evans 132
5 Adrien Fourmaux 119
6 Kalle Rovanperä 86
7 Takamoto Katsuta 76
8 Esapekka Lappi 33
9 Andreas Mikkelsen 29
10 Dani Sordo 27

2024 FIA World Rally Championship gyártói pontversenyének az állása a 9. forduló után:
1 Hyundai Shell Mobis World Rally Team 395 pont
2 TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team 375 pont
3 M-Sport Ford World Rally Team 207

Mi lesz a következő?
Rövid szünet következik a szeptember 5-8. között Görögországban megrendezésre kerülő Akropolisz Rally előtt. Ez a WRC legendás versenye, amely sziklás hegyi utakról és magas hőmérsékletről híres, ami együttesen kemény kihívást jelent az autók, a gumiabroncsok és a versenyzők számára egyaránt.

./.

matezsoltee

NINCS HOZZÁSZÓLÁS

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ