A kétszeres Európa-bajnok Basso az utolsó szakaszon megelőzte a címvédő és szintén Pirelli abroncsokon versenyző Andrea Mabellinit, így 3,7 másodperces előnnyel nyerte meg a versenyt 13 akciódús, nagy melegben teljesített szakasz után. A diadal Basso korábbi, 2019-es és 2021-es aszfaltos győzelmét követi, akit egy nemrégiben végzett szavazáson minden idők legjobb ERC-pilótájának választottak.
Mabellini a szezonbeli első dobogós helyezésével növelte bajnoki reményeit. Az ERC bajnokság élén álló Miko Marczyk az utolsó előtti szakaszon kikapott Mabellinitől, és Michelin abroncsokon versenyző Škoda Fabia RS Rally2-jével kénytelen volt beérni a harmadik hellyel [+7,4 másodperc].
Miután a pénteki, Róma központjában – a híres Colosseum előtt – megrendezett szuperspeciálon holtversenyben a 10. helyen végzett, Basso szombaton gyorsan lépegetett előre az összetettben. Az olasz versenyző intenzív csatát vívott a győzelemért honfitársával és kétszeres győztes Andrea Crugnolával.
A két versenyző közötti különbség szombaton egyszer sem haladta meg az öt másodpercet, Crugnola pedig vasárnapra 3,3 másodperces előnnyel indult, miután lenyűgöző leggyorsabb időt futott az SS6 Torre di Cicerone 2 – 34,57 km-es szakaszán.
Basso vasárnap reggel továbbra is nyomás alatt tartotta a Citroën C3 Rally2 pilótáját, és a 8. gyorsasági szakasz után 2,7 másodpercre csökkentette az előnyét, mielőtt a 9. gyorsasági Canterano – Subiaco 1 – 30,59 km megnyerésével 0,2 másodperccel átvette a vezetést a raliban.
Crugnola azonban visszavette a vezetést. A 10. gyorsasági szakaszt követően 2,5 másodperccel vezetett újra, mielőtt győzelmi reményei szertefoszlottak volna az utolsó három szakasz előtt. Crugnola két percet késett az utolsó gyűjtőből, amiért 20 másodperces büntetést kapott, amivel Basso 9,5 másodperces előnnyel vezetett Marczyk előtt, míg Crugnola az ötödik helyre csúszott vissza.
Basso ezután 5,1 másodperces előnnyel állt Mabellini előtt az utolsó szakasz előtt, aki a 13. gyorsasági szakasz megnyerése után Marczyk elé ugrott, és a második helyen ért célba. Basso összeszedte magát, és lenyűgöző győzelmet aratott, megszerezve a Master ERC győzelmét.
A meghatott Mabellini örömmel zárta erős versenyét egy jól megérdemelt dobogós helyezéssel, és feljött a második helyre a bajnokságban, 22 ponttal lemaradva Marczyk mögött.

„Nagyszerű. Megígértem [a néhai Junior ERC-pilóta] Matteo [Doretto] családjának, hogy a maximumot nyújtom, és ez neki szól. Túl korán elvesztettük őt. Tudom, hogy szentimentális vagyok, de az olaszok ilyenek, és nagyon örülünk, hogy olaszok vagyunk. Ez nagyszerű számunkra, mert nagyszerű menetelésünk volt, és közel álltunk a győzelemért folytatott küzdelemhez, és ezt mindenkinek köszönhetjük, aki mögöttünk áll. Ez nagyon fontos” – mondta Mabellini.
Marczyk teljesen megérdemelten végzett dobogós helyen, miután szombaton a 2. és 3. szakaszon elért leggyorsabb időeredményeinek köszönhetően, amelyekkel a lengyel pilótának sikerült korán vezetést szereznie a raliban. A 4. szakaszon egy túlhajszolt idővel a 4. helyre esett vissza az összetettben.

„Büszke vagyok. Köszönettel tartozom a támogatóimnak, a mérnökeimnek és a Škoda Motorsportnak a megbízható és gyors autóért – mondta Marczyk.
A WRC2 Sardegna győztese, Roberto Dapra végig erős teljesítményt nyújtott, és negyedik lett. Szombat délután két szakaszgyőzelemmel a fiatal olasz versenyző előretört a ranglistán, miután a déli szervizre a nyolcadik helyen állt.
Crugnola az időbüntetése után ötödikként ért célba, míg olasz honfitársa, Simone Campedelli erős vasárnapot produkált, mindkét Guarcino – Altipiani szakaszon győzelmet aratott, így feljött a hatodik helyre.
Efrén Llarena is azok között volt, akik vasárnap feljebb kúsztak a ranglistán, miután a 2022-es ERC bajnok új Toyota GR Yaris Rally2-jével tovább küzdötte magát, és hetedik lett.
Østberg számára már az is jelentős eredmény volt, hogy rajthoz állt a Rally di Roma Capitale-n, miután tavaly balesetet szenvedett, ami miatt akkori navigátora, Patrik Barth olyan sérüléseket szenvedett, amelyek végül kénytelen volt feladni a versenyzést. A norvég pilóta szombaton a dobogós helyért folytatott küzdelemben találta magát. Vasárnap azonban a Citroën C3 Rally2-vel kapcsolatos egyensúlyzavarok szabotálták a haladást, így Østberg a nyolcadik helyen végzett, megelőzve a pénteki Boštjan Avbeljt és a cseh bajnok Dominik Stříteskýt.
Az M-Sport-Ford World Rally Team versenyzője, Jon Armstrong a rali nagy részében beállítási problémákkal küzdött, de végül sikerült felzárkóznia a 11. helyre, megelőzve Herczig Norbertet, Marco Signort, Roberto Blachot és a Hankook éllovasát, Mille Johanssont, akik végül a top 15-ben végeztek.
Az ERC Staff House Rally Hungary győztese, Roope Korhonen az SS12-es gyorsasági futamban a Team MRF Tyres színeiben indított első aszfaltversenyén indult. Max McRae (borulás), Simon Wagner (mechanikai probléma) és Jakub Matulka (borulás) nem indultak vasárnap, miután az első szakaszon feladták a versenyt.
Simone Tempestini vasárnap a 11. helyről állt fel, miután egy ütközés megsérült Škodája hűtője a SS8-as gyorsasági futamon.
Tymek Abramowski nyerte az FIA ERC3 osztályt Hubert Kowalczyk mögött, Casey Jay Coleman pedig a harmadik helyen végzett. Az Opel Corsával versenyző Calle Carlberg vette át az FIA ERC4 és FIA Junior ERC győzelmét Jaspar Vaher (Lancia Ypsilon Rally4 HF) mögött, míg az ír Craig Rahill (Peugeot 208 Rally4) harmadik lett.
1. Basso/Granai – Škoda Fabia RS Rally2 2:04:11.2 ó
2. Mabellini/Lenzi – Škoda Fabia RS Rally2 +3.7 s
3. Marczyk/Gospodarczyk – Škoda Fabia RS Rally2 +7.4 s
4. Daprà/Guglielmetti – Škoda Fabia RS Rally2 +10.1 s
5. Crugnola/Ometto – Citroën C3 Rally2 +14.3 s
6. Campedelli/Canton – Škoda Fabia RS Rally2 +16.1 s
7. Llarena/Fernández – Toyota GR Yaris Rally2 +35.0 s
8. Østberg/Eriksen – Citroën C3 Rally2 +41.9 s
…
12. Herczig/Ferenc – Škoda Fabia RS Rally2 + 1:41.7 p
47. László/Kocsis – Škoda Fabia RS Rally2 +15:38.7 p
53. Hadik / Juhász – Ford Fiesta Rally2 +17:06.3 p
A bajnokság hatodik fordulója augusztus 15-17. között a Barum Czech Rally Zlínben kerül megrendezésre.
matezsoltee
















