– A Hyundai Motorsport a 2024-es FIA Rally Világbajnokság (WRC) szezonjának második versenyén, a Svéd Rallyn szeretné folytatni a győzelmi lendületét.
– A skandináv rali az egyetlen tisztán havas verseny a versenynaptárban, amely egyedülálló tesztet jelent a Hyundai i20 N Rally1 Hybrid és a csapatok számára.
– Esapekka Lappi és Janne Ferm képviseli a Hyundai Motorsportot a svéd szakaszokon a csapattársak, Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe és Ott Tänak/Martin Järveoja mellett.
Alzenau, Németország
2024. február 9. – A Hyundai Motorsport célja, hogy a 2024-es FIA Rally Világbajnokság (WRC) második fordulóján, a Svéd Rally téli útjain (február 15-18.) folytassa erős szezonkezdetét.
Az Umeå városában és környékén megrendezett Rally Sweden az egyetlen havas verseny a naptárban, amely számos különleges kihívással büszkélkedhet a csapatok számára. A legjelentősebbek a szakaszokat szegélyező hótorlaszok. Ezek egyszerre segíthetik és akadályozhatják a versenyzőket – ha helyesen használod őket, akkor segítheted a kanyarodást, de ha túl keményen nekimész, akkor elnyelik az autót, és megállítják a legénység haladását. A sebesség és a pontosság egyensúlya tehát kulcsfontosságú a szakaszokon való navigálás során.
További nehézséget jelent, hogy a Rally Sweden útjai a WRC versenynaptárának leggyorsabbjai közé tartoznak, a versenyen használt szegecselt abroncsok pedig nagyfokú tapadást biztosítanak a jeges felületen. Ha mindezt hosszú nappalokkal és éjszakai szakaszokkal párosítjuk, akkor egy kimerítő és kiszámíthatatlan tesztet kapunk.
A Hyundai Shell Mobis World Rally Teamet három tapasztalt legénység képviseli a Hyundai i20 N Rally1 Hybriddel. A kétszeres győztes Ott Tänak és Martin Järveoja a Rallye Monte-Carlo-n nyújtott egyenletes teljesítményt követően utazik Svédországba, hogy Thierry Neuville és Martijn Wydaeghe mellett versenyezzen, akik a szezonnyitón aratott győzelmük után szeretnék győzelmük számát gyarapítani.
Esapekka Lappi a Rally Japan óta először ül vissza az autó volánja mögé, amikor Janne Ferm nacigátorával megkezdi a részidős kampányát. Mindhárom csapat részt vett a verseny előtti teszten Finnországban, hogy hozzá szokjanak a svédországi körülményekhez.
A 300,1 kilométeres útvonal csütörtökön egy 5,16 kilométeres éjszakai szakasszal kezdődik, majd a pénteki hét szakasz következik. A hétvége leghosszabb szakasza a szombati nap lesz, amikor a hét szakaszon 125,96 km-t kell megtenni. A vasárnapi három szakasz zárja a hétvégét, Umeå (10,08 km) a Power Stage. Az eseményen négy új szakasz van, és a 2023-as évhez képest megváltozott a sorrend.
A néhai Craig Breen tiszteletére, aki a tavalyi versenyen az SS2/5 Brattby szakaszon dominált, a 10,76 km-es szakaszt átkeresztelték 42-es Brattbyre. Breen mindkét szakaszon 3,8, illetve 7,8 másodperces előnnyel szerezte meg a győzelmet.
Cyril Abiteboul – Hyundai Motorsport elnöke és csapatfőnöke: “A Rally Svédország az egyetlen havas verseny a naptárban, és a Rallye Monte-Carlo enyhe körülményei után ez az első alkalom, hogy a tavalyi év óta megtapasztaljuk ezt a fajta felületet. Szeretnénk folytatni az első fordulóban aratott győzelmünkből származó lendületet, és tudjuk, hogy Thierry és Ott korábbi itteni győzelmeik alapján megvan bennünk a potenciál. Ez lesz Esapekka első versenye a tavalyi Rally Japan óta, és izgatottan várjuk, hogy új lendületet kapjon, amikor nekivág a részmunkaidős kampányának. Svédország különleges számunkra Craig tavalyi dobogós helyezése miatt, ezért nagyon jó látni, hogy a Brattby átnevezésével tisztelgünk az emléke előtt. A lehető legjobb helyezést szeretnénk elérni, így a hétvégét a dobogó legfelső fokán zárni a végső célunk”.
Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (#11 Hyundai i20 N Rally1 Hybrid)
– A belga legénység egy Monte-Carlói győzelemmel a tarsolyában utazik Svédországba.
– Neuville korábban 2018-ban már végzett a dobogó legfelső fokán.
Thierry Neuville: “Svédországban sok hóra és nagyon hideg hőmérsékletre számítunk. Ez tavaly még kezelhető volt, de korábban kicsit nehezebb volt. Emiatt nagy precizitásra és reakcióképességre lesz szükségünk az autótól, hogy egyik kanyarból a másikba tudjuk dobni, és maximalizálni tudjuk a hatékonyságot. A hófalak nyilvánvalóan hatalmas kockázatot jelentenek, különösen, ha a hőmérséklet magasabb a szokásosnál. Amikor fagy van, akkor viszont olyan tulajdonságot jelentenek, amelyre támaszkodhatsz, hogy jobb pozícióba kerülj, hogy gyorsabban tudj menni. A tiszta vezetés, a gumikezelés és az útviszonyok mind olyan tényezők, amelyek nagy kihívást jelenthetnek, de a tavalyi tapasztalataink alapján az első nap nagyon kiegyenlített volt. Mindig is élveztem a Rally Svédországot, így egy erős eredményt fogunk megcélozni.”
Ott Tänak/ Martin Jäveoja (#8 Hyundai i20 N Rally1 Hybrid)
– Az észtek szilárd kezdéssel a negyedik helyen végeztek a Rallye Monte-Carlo-n.
– Tänak reméli, hogy kihasználhatja a teljesítményét és megszerezheti a dobogós helyet.
Ott Tänak: “Svédország egy igazán szép rali, amely leginkább a tiszta teljesítményről szól. Az utak könnyűek és síkak, így nincs igazi stressz az autóknak, és ez megkönnyíti a tempó maximalizálását. Korábban Umeå-ban már nagyszerű volt, és szeretnék még egyszer nagy hótorlaszokat és jeges utakat látni. Svédországban a hótorlaszok inkább támogatást jelentenek, mint kockázatot. A legtöbbször ki lehet használni őket a saját előnyödre, hogy a határt feszegesd, így ha a hótorlasz elvisz, akkor valószínűleg túl messze vagy a határon. A teljes sötétségben teljesített szakaszok mindig egy kis kihívást jelentenek. Nem sokat látsz, néha csak ott, ahol a lámpák látszanak. Ez, párosulva a havon való vezetéssel, azt jelenti, hogy váratlanul oldalra kerülhetsz. A másik oldalról viszont a hó elég jó fényvisszaverő, így azt mondanám, hogy könnyebb, mint például a sáros Walesben vezetni. A cél az, hogy jól teljesítsünk. Tavaly megnyertük, és mindent megteszünk majd, hogy ismét az élen csatázzunk.”
Esapekka Lappi/Janne Ferm (#4 Hyundai i20 N Rally1 Hybrid)
– A finnek az év első rajtjára készülnek a Svéd Rallyn
– A csapat tavaly erős tempót mutatott a versenyen a Hyundai i20 N Rally1 Hybriddel.
Esapekka Lappi elmondta:: “A Rally Sweden egy olyan esemény, amelyet határozottan élvezek, és egy nagyszerű hely számomra, hogy elkezdjem a szezont. Úgy gondolom, ha a körülmények a vártaknak megfelelően alakulnak, akkor a hátulról való indulás nagy előnyt jelent, mivel a friss havat az első autók elszántják, és a tapadás nagyobb lesz. Ha azonban nagyon hideg van, inkább mínusz 20 fok körül, akkor sok hópor szállhat a levegőben, ami rontja a látási viszonyokat a sorrendben hátrébb állók számára. A Rally Sweden másik fontos jellemzője a szakaszok első és második áthaladása közötti különbség. Az elsőn általában sima az út, és normálisan lehet megközelíteni, de a másodikon nagy kátyúk lehetnek, amelyek eléggé megkívánják, hogy a vezetési stílusodat átalakítsd. A célunk változhat a hétvége során, attól függ, hogy hol állunk, de remélhetőleg a dobogóért harcolunk.”
A hétvége áttekintése
– A Svéd Rally csütörtök délután a shakedownnal kezdődik, majd este az SS1 Umeå Sprint (5,16 km) következik.
– Pénteken két kör a #42 Brattby (10,76km), Norrby (12,36km), Floda (28,25km) és egy második kör az Umeå Sprint (5,16km) 107,9km-es távján.
– A hétvége leghosszabb versenytávjával a szombati hét szakasz összesen 125,96 km-t tesz ki.
– A vasárnap három szakasszal zárja a hétvégét, köztük a Västervik két körével (25,50km).