Interjúsorozat Holczer Danival
Reformgondolatok az autósportért – III. rész, az utánpótlás
A korábbiakhoz képest nagyon sok mindent másképp kellene csinálni a hazai autósportban, mint eddig. Legalábbis így gondolja Holczer Dániel, aki hosszú ideig volt a miskolci Balogh János navigátora, versenyzőtársa. Korábban más felállásban számos magyar – és nemzetközi futamon szerepelt sikeresen, de sportbíróként, sportfelügyelőként és volt elnökségi tanácsadóként is számíthatott rá a magyar rali és az MNASZ. Holczer Dániel a megújulás érdekében, összeállított egy nyolc pontból álló csomagot, amelyet egy interjú sorozatban igyekszünk vele részleteire bontani. A harmadik részben a rali és az autósport számára a jövőt jelentő utánpótlásról kérdeztük.
– Az autósport tervezhető, valamelyest kiszámítható utánpótlása az egyik legösszetettebb kérdés? Itt ugyanis nem elég egy néhány alapvető sportszer, hogy valaki beszívja magába a benzingőzt és beüljön a volán mögé.
– Az utánpótlás kérdése pont annyira bonyolult, amennyire azt a regnáló sportvezetés azzá teszi. Egy tudatos, jól felépített, hosszútávú stratégiára van szükség, és csupán egyetlen irány jöhet szóba. Azzal, ha a szövetség szétforgácsolja az utánpótlásra felhasználható erőforrásait csak látszat eredményeket érhet, érhetünk el. Nagyon jó kezdeti lépésnek tartom a HUMDA utánpótlás támogatási rendszerét, mert végre oda kerültek a támogatási összegek ahol a helyük van. Azonban, ha mindezt az MNASZ szemüvegén keresztül nézzük, már egy másik, jóval komolyabb utánpótlás finanszírozási rendszerre van szükség.
– Számos sportolói karriert bemutató filmben láttuk, hogy gyermek korban a go-karttal kezdték a később legendákká vált versenyzők. A magyar autósportban ez mennyire jellemző, vagy mennyire kell ebbe az irányba elmozdulni.
– Szerintem csak ez lehet az irány. Életre kell hívni az MNASZ Gokart Akadémiát, és lehetőséget kell biztosítani a tehetséges fiataloknak. Egy ösztöndíjas rendszerre gondolok, ahol hosszútávú, tudatos versenyzőképzés történik. Meggyőződésem, hogy egy ilyen akadémiai képzésre sok száz, azonnali jelentkező lenne, és a megfelelő körülmények biztosítása esetén a gokartsport tömegével termelné ki magából a tehetséges autóversenyzőket. Nincs ebben semmi mágia, a világon mindenhol így működik. Azt pedig, hogy a következő fázisban, hogyan folytathatják a tehetségesnek bizonyiló ifjú versenyzőink autósport pályafutásukat, egy további tehetséggondozó rendszer támogathatná. Természetesen ennek a projectnek szüksége van egy arcra, egy névre, egy világbajnokra is. Amennyiben ez megvalósul, mindenképpen érdemes lenne megkérdezni Michelisz Norbertet, hogy lenne-e kedve egy ilyen project vezetéséhez.
– Az elmúlt években is volt rá példa, hogy a rali szakág nevezési díjak átvállalásával és egyéb tárgyi eszközzel segítette a tehetséges versenyzőket. Kell ettől több, egyáltalán a szakág, a szövetség dolga mindez?
– Nálam ez jelen pillanatban a helyi érzéstelenítés kategóriája. Természetesen szükséges, mert az utánpótlás képzésben meglévő tíz éves lemaradást nem lehet egyik pillanatról a másikra ledolgozni. Ez lesz az új sportvezetés legnagyobb kihívása. Az új generáció felnövéséig életben kell tartania az autósportot. Arra azonban szeretném felhívni az illetékesek figyelmét, hogy ez a fajta ideiglenes támogatási rendszer, a továbbiakban csak feltételekhez kötött módon működhet. Ez azt jelenti, hogy a támogatott versenyző vállalja, hogy bajnoksága minden adott évi rendezvényén rajthoz áll, mert ennek az együttműködésnek a továbbiakban a versenyzői vállalás is része kell hogy legyen.
– Ha kimondottan a ralit nézzük, akkor a Peugeot Kupa jó kezdeményezés az utánpótlás nevelésre?
– Igen, de ez a második lépcsőfok. Azt mindenkinek meg kell értenie és el kell fogadnia, hogy a létrára nem mászhatunk fel úgy, hogy kihagyjuk az első lépcsőfokot. Szeretném jelezni, hogy Benik Balázs vagy éppen Bútor Róbert is gokarttal kezdte. Az alapok elsajátítása rendkívül fontos. Az ilyen tehetséggondozó márkakupákba az előképzett, sikeres és tehetséges versenyzőinknek kell megérkezni.
– Kinek kell eldöntenie, hogy ki a tehetséges, és kiket érdemes támogatni?
– Ez a szövetség által felállított kuratórium privilégiuma lehet. Nyerő csapaton ne változtass alapon, amely személyi összetétel a HUMDA-nál jól működött, az itt is jól működhet.
– Egy kevésbé tehetős, hovatovább szegény családból származó gyerekből, hogy lehet eredményes autóversenyző Magyarországon?
– Megint a Gokart Akadémiához lyukadunk ki. Egyenlő esélyek, egyenlő feltételek. Az MNASZ által üzemeltetett gokart flottában csak egyforma gépek lehetnek, így mindenki azonos lehetőségekkel állhatna a rajtvonal mögé, függetlenül attól, hogy gazdag avagy szegény.
– Néhányan a jelenlegi rendszerben is kinövik magukat, bajnokok lesznek, jó eredményeket érnek el. Ahhoz viszont tudatos utánpótlásnevelésre van szükség, hogy magyar versenyzőt, versenyzőket láthassunk viszont a különféle szakágak világsorozataiban?
– Szerintem ez csak egy tudatos koncepció alapján valósulhat meg. Ahhoz túl kicsi a merítésünk, hogy egy jól felépített program és racionális képzés nélkül gyémántokat vagy Hideg Ádámokat találjunk minden évben. Ezen dolgozni kell.