Ha hétvége, akkor Forma 1 magyar nagydíj, és minden elvetemült rajongó várja már, hogy megtörténjen a kapunyitás, hogy láthassa kedvenceit, és beszerezzen valamit, amire egy újabb esztendőn át büszke lehet. Na ez az írás nem róluk szól, de még csak nem is az autóversenyzés csúcskategóriájának tartott Formula 1-ről.
Visszatérő jelenség a száguldó cirkusz futamai alatt – különösen Magyarországon -, hogy a betétszériákat kevesebb figyelem övezi. Van némi javulás ebben a tendenciában, mióta a közszolgálati televízió rendszeresen közvetíti a versenyeket, és akad azért olyan honi médium is, aki felületén kiemelt szerepet szán, például a Gp2-es szériának.
Az F1 szabadedzései, kvalifikációja és versenye között zajló Gp2-es futamokon jellemzően felállnak a nézők a helyükről, hogy ilyenkor intézzék ügyes-bajos dolgaikat, nyújtózzanak, szaladjanak el egy hot-dog-ért, vagy válasszanak maguknak valami csecsebecsét a szurkolói, rajongói árusok portékái közül. És mindeközben olyan élményekről maradnak le, amelyeket mások nagyapa korukban is emlegetni fognak majd. Hogy miért? Lássuk csak… Miből is áll egy jó autóverseny? Technika, emberi tényező, és versenyezni „akarás”…
A világ legerősebb „utánpótlás” szériájában edződő ifjú titánok bizony semmi mást nem tartanak lényegesnek, csak az előbb említett dolgot. Ezek a srácok, akik számos más betétsorozaton keresztül érnek el az utolsó kapuig, nem törődnek olyan nüanszokkal, mint féktáv, előzési pont, vagy éppen a lehetséges fogalma… Folyamatosan, valóban a határon autóznak, sokszor elképesztő körülmények közepette. Minden pillanatban csak egyetlen céltól vezérelve teszik mindezt, hogy teljesítményükkel felhívják magukra valamelyik királykategóriás alakulat figyelmét.
Sokszor, aki mer, az nyer alapú küzdelmet láthatunk, kerék a keréken csatákat, egy teljes mezőnyt kvalifikálni 1-1.5 másodpercen belülre. Azt gondolom, nyugodtan kijelenthető, hogy a jelen autósportjának világában semelyik más nagy kirakatszéria nem képes ezt az élményt szolgáltatni.
Elképesztő versengést produkálnak, amiben minden benne van, ami az autósport iránti rajongók szenvedélyfaktorát valóban az egekbe emeli. És, hogy kik ők? Elég csak szétnézni a jelenlegi F1 mezőnyében, ahol a két Gp2-bajnok, Lewis Hamilton és Nico Rosberg küzdelmei jelentik már régóta a bajnokság egyetlen izgalmát. Vagy említhetnénk Joylon Palmert, és Rio Haryanto-t, akik ebben az esztendőben kezdték meg Forma 1-es karrierük, szintén ebből a szórásból valók. Alig néhány héttel ezelőtt egy olyan srác nyerte a világ egyik legkultikusabb, legerősebb autóversenyét, az amerikai Indy 500-at, aki szintén a Gp2-ben bontogatta szárnyait. És lehet, hogy közeleg az újabb debütáns, hiszen a legutóbbi futamgyőztes brit Jordan King válthatja az indonéz Haryanto-t, aki csapatánál, a Manor Racing-nél financiális problémákkal küszködik.
És van még egy szép, csillogó oldala ennek a nagyító alá helyezett érmének. Az emberi hozzáállás, a viselkedés. Ezek a srácok nincsenek elszállva maguktól, nem kebelezte be őket a PR közeg, nem folytat értük háborút a média, holott a teljesítményük feljogosítaná őket ezen dolgok nagy kanállal történő „fogyasztására”. Kedvesek a rajongókkal, előzékenyek a média munkatársaival, és úgy egyáltalán, egészséges közeget tartanak fenn maguk körül – ami napjaink showbusiness-ének világában nem éppen elhanyagolható érték.
A versenyzésnek van egy átlagember szeme elől bújtatott varázsa is, történetesen az élsport eredménykényszere és kegyetlen világa. Ebben a történetben ez is máshogy működik. Nemzetek nagyjai, szakmájukat legmagasabb szinteken űző világpolgárok csatáznak egymás ellen a pályán, vagy azon kívül – de csakis ott, a futamok alatti időszakban. Ennek végeztével értelmes, higgadt sportolókká és szakemberekké szelídülve élik a paddock-ban hétköznapjaik, egy utazó nagycsalád részeként. Talán szentimentális a megközelítés, de ettől még igaz. Érzésem szerint pontosan ez hiányzik a ma sportéletéből, forduljunk is bármely más szegmens, bármilyen sportág irányába!
Így végezetül, összegzésként annyit mondanék, tapadjatok fenékkel a helyetekre, szemetekkel a pályára, mert itt verseny van. Tényleg! Következzenek a harmincegyedik magyar nagydíj legizgalmasabb pillanatai, amit nagy eséllyel a Gp2 széria tartogat majd számunkra!
Képek: Gp2 Media Service / Glenn Dunbar / Sam Bloxham