Portugál Rali: Előzetes
A TOYOTA GAZOO Racing felkészült a megerőltető murvás ralikra
A TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team május 15-18. között a Rally de Portugala futamán kezdi meg a Dél-Európában megrendezésre kerülő, igényes murvás ralik hármasát [Portugália, Szardinia, Görögország], remélve, hogy folytatni tudja veretlenül megkezdett szezonját.
A csapat eddig négy nagyon különböző körülmények között rendezett futamot nyert meg, és a Rally Islas Canarias sima aszfaltos útjain nyújtott domináns teljesítménye csúcspontja az 1-2-3-4. helyezés volt. Mivel a négy versenyből hármon maximális gyártói pontokat szerzett, a csapat 51 ponttal vezeti a bajnokságot.
A FIA WRC versenynaptárában hét egymást követő murvás futam következik. Az első három – Portugáliában, Szardínián és Görögországban – hasonló jellemzőkkel bír: a durva és sziklás utak magas külső hőmérséklettel párosulnak, ami próbára teszi az autókat, a gumikat és a versenyzőket. A három rali közül Portugália viszonylag gyorsabb, bár még mindig technikás utakkal és puhább, homokosabb felülettel rendelkezik, amely a második szakaszra sziklássá és rögössé válhat.
A GR YARIS Rally1 ezekre a közelgő raliversenyekre a nyárra új, hűvös külsőt kap: a szokásos fekete színt egy világosabb ezüstszínűre cserélték. Amellett, hogy a rajongók számára valami újdonságot nyújt, az új szín további előnye, hogy az autó és a személyzet hűvösebb marad a szakaszok között, mivel jobban visszaveri a nap hőjét.
A TGR-WRT erős, öt autóból álló felállással számolhat ezen a versenyen, mivel három korábbi portugáliai győztest jelöltek a gyártók pontjaiért való küzdelemre. Elfyn Evans 2021-ben megnyerte a ralit, és 43 ponttal vezeti a pilóták tabelláját csapattársa, Kalle Rovanperä előtt, aki 2022-ben és 2023-ban is győzelmet aratott. Sébastien Ogier 2024-ben rekordot jelentő hatodik portugáliai győzelmét aratta. Takamoto Katsuta korábban szintén jól szerepelt Portugáliában, míg a TGR-WRT2 pilótája, Sami Pajari a Junior WRC-ben nyert ott.
A több mint 50 Rally2-es autóból álló hatalmas mezőny részeként rekordszámú, 16 GR Yaris Rally2-es autó nevezett. Oliver Solberg (Printsport), Jan Solans (Teo Martín Motorsport), Roope Korhonen (Rautio Motorsport), Kajetan Kajetanowicz (Rallylab Technology), Georg Linnamäe (RedGrey), Mathieu Franceschi (AMD Motorsport), Alejandro Cachón (Toyota Spain/Teo Martín Motorsport) és a privát versenyző Fabio Schwarz is folytatja WRC2-es kampányát, akárcsak a TGR WRC Challenge Program duója, Yuki Yamamoto és Hikaru Kogure. A bolíviai testvérek, Marco és Bruno Bulacia a Delta Rally két autójával kezdik meg a WRC2-es szezont, a szaúdi Rakan Al-Rashed (Printsport) és a spanyol Alexander Villanueva (MAPO Motorsport) szintén indul a kategóriában.
Kris Meeke, a TGR korábbi WRC-pilótája a TGR Caetano Portugáliával versenyez a portugál bajnokság keretében – ahol az idei szezonban eddig mindhárom ralit megnyerte -, a Sports&You által a háromszoros országos bajnok Ricardo Teodósio számára indított testvérautóval.
Míg a rali az ország északi részén, a második legnagyobb város, Porto környékén zajlik, a szervizpark pedig a közeli Matosinhosban található, a futam ismét a történelmi Coimbra központi városából indul csütörtök este, mielőtt Figueira da Fozban egy szuperspeciál nyitó futamot rendeznek. Ezt követi a pénteki maraton, amely négy szakaszból áll, kétszer Arganil körül, két távoli szervizmegállóval, és további két új szakaszból az Aveiro melletti Sever do Vougában, valamint visszafelé északra, Portóba vezető úton. A szombati nap folyamán három klasszikus szakaszt ismételnek meg Portótól északkeletre a délelőtti szervizelés mindkét oldalán, amely egy szuperspeciálissal zárul a Lousada rallycross pályán. Vasárnap egy másik trió tesztet kétszer futnak le szerviz nélkül, és a híres Fafe-ral zárulnak.
Nyilatkozatok:
Jari-Matti Latvala (csapatfőnök)
Az Islas Canarias Rallyn elért eredmény csodálatos volt a csapatunk számára, és jó érzéssel vágtunk neki a három igényes murvás versenysorozatnak. Jó, hogy az új nyári festésünkkel vágunk neki ezeknek a versenyeknek, ami extra izgalmat kelt a rajongókban, és segíthet abban is, hogy az autók egy kicsit hűvösebbek legyenek, a párosainknak pedig kényelmesebb legyen. A portugáliai szakaszokon élvezetes vezetni, de a gumikezelés kulcsfontosságú lehet, ha meleg és száraz az idő, különösen a pénteki keményebb utakon. Elfynnek az útnyitás is kihívást jelent majd, de ez azon múlik majd, hogy milyen jól vezet, és elég nagy lesz e az önbizalma. Kalle erősen tért vissza a Kanári-szigeteken, és biztosak vagyunk benne, hogy hamarosan megtalálja ezt az érzést murván is. Seb szenvedélye a győzelem, és általában harcban van Portugáliában, ahol Taka is megmutatta, hogy jól tud teljesíteni. Sami még a vártnál is jobb volt a Kanári-szigeteken, és reméljük, hogy újra önbizalmat tud építeni, és ismét jó időket tud majd autózni. A historic kampányomban is sűrű ez az időszak a Toyota Celica ST185-össel, amellyel már alig várom, hogy Antibes-ban a régi Rallye Monte-Carlo útjain versenyezhessek. De a portugáliai szakaszidőket is szorosan követni fogom, annak tudatában, hogy Juha Kankkunen kiváló munkát végez a csapat és a pilóták számára.”
Elfyn Evans
“A jó szezonkezdet után most egy sor murvás versenybe kezdünk, ahol a bajnokság vezetőjeként kihívást jelenthet, hogy pénteken, ha száraz a pálya, az első helyen indulhatunk az úton. A legutóbbi kavicsos tesztjeim vizes pályán zajlottak, így a felkészülés nem volt ideális, de Kenyában jó volt az érzés, és még ha a raliversenyek, amelyekre most megyünk, egészen mások is, biztos vagyok benne, hogy erősebb pozícióból indulhatunk, mint ahol tavaly voltunk. Portugáliában van néhány nagyszerű szakasz, amiket jó vezetni, szóval igyekszünk majd élvezni őket, és még ha az úttisztaság is tényező, akkor is egy erős futamra törekszünk vasárnapig, hogy minél több pontot gyűjtsünk.”
Kalle Rovanperä
“Jó érzés volt hosszú idő után újra nyerni a Kanári-szigeteken. Most visszatérünk a murvára, ahol még mindig azon dolgozom, hogy ugyanolyan jól érezzem magam, mint aszfalton. Kavicson mindig kevesebb a tapadás, és sokkal többet csúszol, és az autó eltérő súlyegyensúlyával és az idei új gumikkal még mindig keresem a boldogságot. A csapattal együtt keményen dolgoztunk a múlt heti teszten, és remélhetőleg megtaláljuk a jó, egyenletes tempót, hogy a következő raliversenyeken továbbra is pontokat szerezzünk. A portugáliai szakaszok stílusa nagyon szép, mindig élvezem vezetni őket, és remélhetőleg idén is gyorsak tudunk lenni ott.”
Sébastien Ogier
“A Rally Islas Canarias egy remek esemény volt az egész csapat számára, és elégedett voltam a saját eredményemmel. Most visszatérünk a murvás pályára, miután hosszú időn át, tavaly október óta, Chile óta nem voltam. Ez idő alatt sok minden változott az autóval és a gumikkal kapcsolatban, és a teszten kihívást jelentő időjárási körülményekkel kellett megküzdenem, de szerencsés vagyok, hogy egy nagyszerű csapat vesz körül, és a csapattársaim is, és reméljük, hogy folytatni tudjuk a szezon remek kezdését. Mindig is szerettem Portugáliát; ez egy olyan rali, amelynek különleges hangulata van, és rengeteg rajongója. Jó volt tavaly végre megszerezni ott a hatodik győzelmet, és csodálatos lenne, ha ezt az eredményt ismét meg tudnánk ismételni„.”
Takamoto Katsuta
“A legutóbbi rali nagyon jó volt a számomra és a csapat számára, mindig jó érzés jó eredménnyel és jó érzéssel távozni. Most Portugáliába megyünk, ahol rengeteg rajongó és nagy a szenvedély, minden évben érzem ezt a csodálatos hangulatot. Nagyon élvezem a szakaszokat, fekszenek nekem. Még mindig tanuljuk a murvás gumikat, ezért a teszt fontos volt, hogy jó beállításokat találjunk a ralira, és igyekeztünk jól felkészülni. Az elmúlt években közel álltam a dobogóhoz Portugáliában, ez lesz a fő célom idén, konstans időket autózzak minden szakaszon, és élvezzem a versenyt.”
Sami Pajari
“A Kanári-szigeteken elég jól ment a rallym, amíg a legkisebb hiba miatt kiestünk. Sajnáltam, de ez is a tanulás része, és most már alig várjuk a következő versenyt Portugáliában. Az ottani szakaszok némelyike igazán élvezetes, mások viszont nagyon durvák lehetnek, és a hosszú versenynapok és a magas hőmérséklet megterhelő lehet az autó és a legénység számára. Ismét egészen más, mint az eddigiek, de mi csak folytatjuk a hozzáállásunkat; remélem, hogy Portugáliában egy tiszta versenyt tudunk teljesíteni, majd Szardínián és Görögországom keresztül megpróbálunk egyik raliról a másikra javítani.”
matezsoltee