A TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team az új kihívásokkal teli világbajnoki kampányba kezd idén, amikor a klasszikus szezonnyitó, a Monte-Carlo Rally január 23-26. között kerül megrendezésre.
A naptár legrégebbi és leghíresebb rallye ismerős kezdetet jelent az idei meghosszabbított, 14 fordulós menetrendhez, amely vadonatúj WRC-versenyeket is tartalmaz a Kanári-szigeteken, Paraguayban és Szaúd-Arábiában.
A 2025-ös év technikai szabályokban is jelentős változások történtek. A Rally1-es autók csúcskategóriájában a szabályozási változást követően már nem fognak plug-in hibrid egységet használni. Ennek eredményeként a minimális tömeget 1260-ról 1180 kilogrammra, a turbószűkítők méretet pedig 36-ról 35 milliméterre csökkentették, hogy a korábbihoz hasonló teljesítmény-tömeg arányt tartsanak fenn. Eközben a Hankook először lesz a WRC felső kategóriáinak egyedüli abroncsszállítója.
A sportszabályzatot is módosították. A pontokat ismét az összesített helyezések alapján osztják ki a rally végén, a győzelem ismét 25 pontot ér. A szupervasárnapi besorolás az utolsó napon most akár öt bónuszpontot is kínál, akárcsak a rallyt lezáró Power Stage.
Míg mindössze nyolc hét telt el azóta, hogy a TGR-WRT megszerezte a gyártói címet a 2024-es szezon izgalmas lezárásaként a Japán Rallyn, a csapat keményen dolgozik, hogy alkalmazkodjon ezekhez a változásokhoz, és folytassa a GR YARIS Rally1 fejlesztését, amely továbbra is zajlik. 100 százalékban fenntartható fosszilis mentes üzemanyaggal. Annak érdekében, hogy tükrözzék a motortól megkövetelt eltérő jellemzőket, amikor a hibrid egység által nyújtott löket már nem áll rendelkezésre, a kipufogórendszert és a vezérműtengelyeket módosították, és a csomag optimalizálása érdekében az áttételi arányokat is felülvizsgálták.
A csapat megerősített és kibővített versenyzői kínálattal is rendelkezik ebben a szezonban, akár öt GR YARIS Rally1-es autóval is futott számos versenyen, köztük a Monte-Carlói Rallyn.
A kétszeres világbajnok Kalle Rovanperä és Jonne Halttunen visszatér a főállású versenybe Elfyn Evans és társpilótája, Scott Martin mellé, a 2024-es bajnokság második helyezettje. Sébastien Ogier a futam rekordnagyságú 10. győzelmet célozza meg a Monte-n – amelynek székhelye szülővárosában, a francia Alpokban található Gapben van –, miközben újabb részleges hadjáratba kezd Vincent Landais-vel. Ezt a három legénységet jelölték, hogy versenyezzenek a gyártók pontjaiért a TGR-WRT-ért az első fordulóban, Takamoto Katsuta és Aaron Johnston navigátor támogatásával a negyedik nevezésben.
Sami Pajari, a 2024-es WRC2 bajnok első teljes szezonját kezdi a csúcskategóriában, amelyre ismét összeállt Marko Salminen tapasztalt navigátorral. Annak érdekében, hogy a lehető legjobban támogassák fejlődését, miközben a Katsuta által korábban kovácsolt úthoz hasonló utat járnak be, Pajari GR YARIS Rally1-jét egy második csapat, a TGR-WRT2 aláírják, amely szintén növeli a versenyt a gyártók bajnokságában. Az autót fele-fele arányban fehér-fekete festés jellemzi, amely a csapat elkötelezettségét fejezi ki az iránt, hogy lehetőséget kínáljon a fiatal versenyzőknek a WRC legmagasabb szintjén.
Oliver Solberg, aki Pajarival harcolt a WRC2-es koronáért, egy GR Yaris Rally2 autóra vált, és a Printsport benevezett a 2025-ös bajnoki címre, és a hétfordulós WRC2-es kampánya előtt a Monte-Carlo Rallyn megismerkedhet az autóval.A GR Yaris Rally2-t a TGR WRC Challenge Program pilótái, Hikaru Kogure és Yuki Yamamoto is vezetik monte-carlói bemutatkozásukon, és új tapasztalatokat gyűjtenek a WRC2 második szezonja előtt.
A gyakran változó időjárási körülményeiről ismert, amelyek jeget és havat hoznak az aszfaltos utakra, a Monte-Carlo Rallye a szokásos módon a monacói Casino téren kezdődik és ér célba. Csütörtök délután indulva a legénység három nyitószakaszt kell megbirkóznia sötétben a Gap szervizparkba visszafelé vezető úton. Pénteken egy három szakaszból álló hurkon vezetnek Gaptől keletre és északra a napközi járat mindkét oldalán. A szombati nap hasonló formátumot követ, három megismételt teszttel nyugatra, beleértve a vadonatúj Aucelon – Recoubeau-Jansac szakaszt. A vasárnapi utolsó szakasz Gapből indul, a csütörtök esti szakaszok közül kettőt megismételve a Power Stage előtt, amely az ikonikus Col de Turini-be vezet fel.
Jari-Matti Latvala (csapatvezető)
„Úgy tűnik, a 2024-es szezon csak most ért véget, de már most egy új szezonra készülünk, amely sok új szemponttal kezdődik. A hibrid egység eltávolításával és a súlycsökkentéssel keményen dolgoztunk, hogy optimalizáljuk az autót, és megtaláljuk a megfelelő egyensúlyt a beállításokkal. Volt alkalmam magam vezetni ezt az új csomagot, és még kisebb teljesítmény mellett is a korábbihoz közeli a teljesítmény, és az autó még mozgékonyabbnak tűnik. Új gumibeszállítót is üdvözölünk Hankookban. Számíthatunk olyan pilótákra, akik gyorsabban alkalmazkodnak ehhez a változáshoz, és hamarabb tudják feszegetni a határokat. A Monte-Carlo Rally a legnagyobb kihívást jelentő esemény abroncsstratégia szempontjából, tekintettel a változó körülményekre. Vegyes időjárást tapasztaltunk a teszteken, havazás mellett, de a rally mindig tartogathat meglepetéseket. Idén megerősített felállásunkkal biztosak vagyunk abban, hogy versenyzőink ezen a versenyen az élmezőnyben a bajnoki címekért küzdhetnek. Az első teljes évére a Rally1-ben Samit egy második csapatba neveztük, mint korábban a Takamotót, ami szintén extra dimenziót hozhat a gyártók bajnokságában. Noha ezen az eseményen a fő cél számára a cél elérése és a tapasztalatszerzés, reméljük, hogy az év során növekedni és fejlődni fog.”
Elfyn Evans (#33 – TGR Yaris Rally1)
„Az új szezon kezdetén a cél, mint mindig, az, hogy a legtöbbet adjuk a győzelemért. Erős csapatunk van 2025-re, és az én szemszögemből a cél továbbra is a rally-győzelmekért és a bajnoki címekért való küzdelem. Az új gumiabroncs-beszállító bevezetésével és a műszaki előírások néhány változásával minden felületen lesz némi alkalmazkodás és tanulás, de ez mindenkinél ugyanaz, és csak a tőlünk telhető legjobb munkát kell végeznünk, hogy minél felkészültebbek legyünk.. A Monte-Carlo Rally az a versenyszám, ahol a legnagyobb abroncsválaszték áll rendelkezésre, és a korlátozott tesztelés miatt nem lehet minden körülmények között kipróbálni a gumikat. Ez mindig egy rendkívül kihívást jelentő rally, és a körülményekhez való alkalmazkodás és a megfelelő időben történő megfelelő hívások ugyanolyan kulcsfontosságúak lesznek, mint mindig.”
Kalle Rovanperä (#69 – – TGR Yaris Rally1 )
„Jó, hogy visszatérhetek a csapathoz egy teljes WRC-szezonra. Más érzés felkészülni és izgulni az egész évre, és a címért harcolni, ami a főcélunk lesz idén. Tavaly gyorsak voltunk, de idén következetesebbnek kell lennünk az egész évben. A Monte-Carlo Rallye mindig rendkívül nehéz szezonkezdet. Soha nem ez volt a legerősebb ralim, de mégis sikerült néhány jó eredményt elérnünk ott. Örülök, ha tiszta rallyt és jó pontokat tudunk szerezni a szezonkezdetkor.. Az új gumibeszállító megléte nagyon nagy dolog lesz, mert mindenkinek meg kell tanulnia az abroncsokat minden körülmények között, és a Monte-n az ember a lehető leghamarabb magabiztosnak érezheti magát az autóban.”
Sébastien Ogier (#17 – TGR Yaris Rally1)
„Mindig izgalmas számomra a Monte-Carlói Rallye-ra való felkészülés, és a TGR-WRT-vel való kapcsolatom egy újabb éven át folytatatódik. Még mindig élvezem a vezetést ennél a fantasztikus csapatnál, amelynél régebb óta dolgozom, mint bármelyik másikkal a karrierem során, és remélem, hogy idén még jobban fogok szórakozni az autóban. Kisebb teljesítmény, kisebb tömeg és új gumik miatt sok a kérdőjel a szezon elején, és új kihívás a csapatok és a versenyzők számára, hogy ki tud a legjobban alkalmazkodni. Még sok rajt után sem lesz könnyebb ez a rally, és mindig a kihívás iránti tisztelettel és bizonyos értelemben egy kis félelemmel vágok bele, mert tudod, hogy kiszámíthatatlan körülményekkel kell szembenézned. Arról van szó, hogy megpróbáljuk kezelni a kockázatokat, még inkább, mint más ralikon.”
Takamoto Katsuta (#18 – TGR Yaris Rally1)
„Ez egy új szezon kezdete új elvárásokkal. Igyekszem megtartani a korábbi sebességet és következetesebb lenni: idén ez a fő cél számomra. Az előző szezon nehéz volt, de nagy támogatást éreztem a csapattól, és sokat tanultam arról, hogyan kell kezelni ezeket a helyzeteket. Határozottan úgy érzem, hogy ez megerősített, és ez egy év, hogy megmutassam, mit tanultam. A Monte-Carlo a körülményeket tekintve az egyik legnehezebb rali, és nehéz mindenre felkészülni egyetlen tesztnap alatt. Meg kell találnunk a legmegfelelőbb beállítást az eltérő egyensúlyhoz a szabályozás változása után, de általában jó érzéseink vannak az autóval és a gumikkal kapcsolatban.”
Sami Pajari (#5 – TGR Yaris Rally1 )
„Nagyon jó érzésem van az első teljes szezonom előtt egy Rally1-es autóval. Tavaly kóstolhattuk meg először, és már nagyon várom, hogy elkezdhessem. Néhány új szabályozással és egy új gumibeszállítóval mindenkinek meg kell szoknia néhány újdonságot, ami érdekes és meglehetősen izgalmas. Eddig nagyon jó érzés volt a tesztelés során. Az év első monte-carlói raliján talán csak az a cél, hogy jó érzéssel célba érjünk. Ha jók a körülmények, akkor talán fokozhatjuk a tempót, ahogyan azt már néha megtehettük tavaly, de úgy gondolom, hogy még egy kis tapasztalatot kell gyűjtenünk, hogy valóban harcba szállhassunk az élmezőnnyel.”