Elfyn Evans és Takamoto Katsuta izgalmas befejezést és újabb maximális pontszámot hozott a TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team számára, mivel 1-2. helyezést értek el a látványos Svéd Rallyn.
Az FIA Rally Világbajnokság egyetlen tisztán téli, havon és jégen zajló versenye hosszú évek óta az egyik legizgalmasabb volt. Evans és navigátora, Scott Martin kiváló munkát végzett, és a pénteki nyitó szakasz után az élre állt, egy szoros, kevesebb mint 10 másodperccel lefedett, ötfős csatát vezetve a győzelemért. A szombati napon át tartó nagy iramú csata után Evans a vasárnapi utolsó szakaszra már csak három másodperccel vezetett Katsuta előtt, és mindössze 3,3 másodperccel maradt le a harmadik helyezett Thierry Neuville mögött.
Katsuta és navigátora, Aaron Johnston kiváló rallyt futott az első WRC-győzelméért harcolva, és az utolsó délelőtt a leggyorsabban jöttek ki a csapdákból, hogy megnyerjék a 29,35 kilométeres Västervik első szakaszát, és 4,5 másodperccel átvegyék a vezetést Evans és Martin előtt. Evans határozottan válaszolt a szakasz második hágóján, 6,7 másodperccel gyorsabb volt mindenkinél, és visszavette a vezetést.
A rallyt lezáró Power Stage-re 3,7 másodperces előnyt megvédve Evans stílusosan biztosította be a győzelmet, mivel mindössze 0,1 másodperccel előzte meg Katsutát a legjobb idővel, és 0,8 másodperccel vezette a szupervasárnapi értékelést. A 3,8 másodperces összesített győzelmi előnye a legkisebb a Rally Sweden történetében.
Ez a győzelem Evans tizedik WRC-diadalát jelenti, és a másodikat Svédországban, napra pontosan öt évvel azután, hogy ő és Martin ugyanezen a versenyen szerezték meg első győzelmüket a TGR-WRT számára. A maximálisan megszerezhető 35 ponttal Evans 28 pontos előnyre tesz szert a pilóták bajnokságában a Rallye Monte-Carlo győztesével, Sébastien Ogier-vel szemben, aki nem vette fel Svédországot a rali részprogramjába.
A 95. WRC-győzelmét követően a Toyota a második helyre lépett előre a sorozat legsikeresebb gyártóinak örökranglistáján. Két 1-2. helyezéssel és az első két forduló maximális pontszámával a TGR-WRT 48 ponttal vezeti a gyártók tabelláját.
Kalle Rovanperä feljött a harmadik helyre a pilóták bajnokságában, miután Svédországban Jonne Halttunennel együtt az ötödik helyen végzett az összesítésben, valamint negyedik lett a Power Stage-en és ötödik a szupervasárnapi összesítésben. Sami Pajari és Marko Salminen a hetedik helyen végzett a TGR-WRT2-es versenyautóval.
A WRC2-ben a svéd sztár, Oliver Solberg hazai győzelemmel kezdte meg a címvédését, és összesítésben kilencedik lett. A Printsport csapat színeiben versenyző Solberg a GR Yaris Rally2 autóval kettős győzelmet aratott a finn Roope Korhonen (Rautio Motorsport) előtt.
Akio Toyoda (TGR-WRT elnöke): Akio Toyoda (TGR-WRT elnöke)
„Az első öt 25 másodpercen belül van, és három GR Yaris Rally1-es van köztük. Az első kettő Elfyn és Takamoto, akik között mindössze 3 másodperc a különbség, őket követi három korábbi WRC bajnok, köztük Kalle. Az idei Svéd Rally igazán izgalmas volt, hiszen az utolsó nap reggelét ezzel a helyzettel kezdtük.
Gratulálunk Elfynnek és Scottnak a rali megnyeréséhez! Az elmúlt években kiábrándító eredményekkel szembesültek Svédországban, így igazán nagyszerű, hogy végre ismét nyertek ott. Gratulálunk Takamotónak és Áronnak is a második helyezéshez! Feltételezem, hogy Taka még mindig frusztrált, de remélem, hogy ez a rally segített megváltoztatni valamit benne. A következő a Szafari Rally lesz, és számítok rá, hogy megmutatja a „visszatérés a célba, bármi is történjen” szellemiségét.
Elfyn és Takamoto is fantasztikus teljesítményt nyújtott a Power Stage során. Nagyon izgatott voltam. Mindketten elképesztően jól vezettek. Köszönjük a tökéletes kettős befejezést! Köszönöm továbbá mindenkinek a csapatban, hogy olyan autókat építettek, amelyek lehetővé tették a versenyzők számára, hogy kényelmesen versenyezzenek a végéig!
A következő fordulókra Jari-Matti visszavonul, hogy ideiglenesen visszatérjen a versenyzéshez a jövő hónapban kezdődő FIA Historic Rallye Európa-bajnokságon, és alig várom, hogy láthassam a történeteit a Celicával. Juha Kankkunen helyettes csapatfőnökként veszi át a helyét, és az első versenyéhez erős kötődése van, hiszen háromszor is megnyerte azt. Biztos vagyok benne, hogy Juha jól fog vigyázni a csapatra, és abban is biztos vagyok, hogy a csapat is támogatni fogja őt”.”
Jari-Matti Latvala (csapatfőnök)
„Ez egy hihetetlenül szoros Rally Svédország volt, és az utolsó nap idegőrlő volt számunkra, látva, ahogy két versenyzőnk küzd a győzelemért. Nagyon büszke vagyok Elfynre és Takamotóra is azért, ahogyan küzdöttek, és azért, hogy mentálisan milyen erősek voltak. Láthattuk ezt Elfyntől, és ahogyan reagált a rali utolsó előtti szakaszán, miután elvesztette a vezetést, Taka pedig megmutatta, hogy készen áll a győzelemre, és képes nyomás alatt is nagyszerű teljesítményt nyújtani, hiba nélkül. Az egész rallye alatt csak néhány másodperc volt az élen álló versenyzők között, és három napon keresztül így küzdeni figyelemre méltó. Ahhoz, hogy a csapatunk az első két raliból a maximális 120 pontot szerezte meg, szó szerint nem is kívánhattunk volna jobb szezonkezdetet, és már nagyon várjuk a Safari Rally Kenyát.”
Elfyn Evans (33-as versenyautó)
„Ez egy csodálatos hétvége volt. A rali nagy részében vezettünk, de mindig szoros volt a különbség, és sosem volt igazán kényelmes. Ma reggel az első szakaszon egy kicsit elkapott Taka, aki tényleg harcra késztetett, és szerencsére sikerült megfordítanunk a dolgot, és jó tempót diktáltunk a következő szakaszon. Nagyon örülök a végeredménynek és annak, hogy a Power Stage-et is megnyertem. Nagyon jól indult számunkra a szezon, és ennél jobbat nem is álmodhattunk volna. Általában egy jó Rallye Monte-Carlo után nehéz jól teljesíteni Svédországban, de a jó körülmények lehetőséget adtak nekünk, és úgy érzem, kihoztuk belőle a legtöbbet.”
Kalle Rovanperä (69-es versenyautó)
„Összességében nehéz hétvége volt számomra. Próbáltunk keményen nyomni, de nem tudtuk azt a tempót vagy teljesítményt nyújtani, amit szerettünk volna, még ezen az utolsó napon sem. Ez nagy csalódás, de ez volt az egyetlen havas rali a szezonban, és most már a következő, teljesen más gumival, murvás ralira kell koncentrálnunk, és azon kell dolgoznunk, hogy ott erősebbek legyünk. Figyelemmel kísértem az élen zajló csatát, és nagyon örülök, hogy mindkét pilóta haza tudta hozni a kettős győzelmet és a maximális pontot a csapat számára: gratulálok Elfynnek, aki nagyon jó munkát végzett, és büszke vagyok a barátomra, Taka-ra is.”
Takamoto Katsuta (18-as versenyautó)
„Igazán szép küzdelem volt Elfynnel és a nem sokkal mögöttünk lévő Hyundai versenyzőkkel is. Az egész rali alatt nagyon kiélezett volt a küzdelem, és végig volt némi nyomás, de nagyon élveztem. A végén boldog vagyok, hogy jó munkát végeztem a csapatért, hogy célba tudtam vinni az autót és jó néhány pontot szereztem. Gratulálok a csapatnak ehhez az eredményhez, és le a kalappal Elfyn előtt, aki az utolsó előtti szakaszon elképesztő vezetést mutatott be. Legközelebb készen állok arra, hogy jobban nyomjam, hogy megpróbáljam megszerezni a győzelmet. Az egész hétvégén végig tudtam kezelni a sebességet, és ez még több önbizalmat ad a jövőre nézve, és jó érzéssel tölt el Kenya számára.”
Sami Pajari (5-ös versenyautó)
„Összességében ez egy igazán élvezetes rali volt, és jó, hogy nagy hibák nélkül értem célba. Még mindig elég kiábrándító, ami péntek reggel történt, amikor a gumi lekerült a felniről, és elég sok időt vesztettünk, ami aztán talán nem adott olyan jó rajtpozíciót a következő napokra. Ennek ellenére úgy gondolom, hogy volt egy jó tempónk és néhány jó pillanatunk, köztük néhány első háromban elért időnk, és az érzés jó volt. Értékes tanulás volt, és hálás vagyok a csapatnak a támogatásért.”
A futam ideiglenes végeredménye:
1 Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR YARIS Rally1) 2:33:39.2 ó
2 Takamoto Katsuta/Aaron Johnston (Toyota GR YARIS Rally1) +3,8 mp.
3 Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1) +11.9s
4 Ott Tänak/Martin Järveoja (Hyundai i20 N Rally1) +16.8s
5 Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (Toyota GR YARIS Rally1) +32.8s
6 Mārtiņš Sesks/Renārs Francis (Ford Puma Rally1) +2m09.4s
7 Sami Pajari/Marko Salminen (Toyota GR YARIS Rally1) +2m27.0s
8 Grégoire Munster/Louis Louka (Ford Puma Rally1) +4m08.6s
9 Oliver Solberg/Elliott Edmondson (Toyota GR Yaris Rally2) +8m23.1s
10 Roope Korhonen/Anssi Viinikka (Toyota GR Yaris Rally2) +9m05.6s
(Eredmények vasárnap 12:30-tól, a legfrissebb eredményekért látogasson el a www.wrc.com oldalra )
2025 FIA Rally Világbajnokság pilótai pontversenyének az állása a 2. forduló után:
1 Elfyn Evans 61 pont
2 Sébastien Ogier 33
3 Kalle Rovanperä 31
4 Thierry Neuville 29
5 Ott Tänak 26
6 Takamoto Katsuta 25
7 Adrien Fourmaux 21
8 Mārtiņš Sesks 8
9 Sami Pajari 6
10 Josh McErlean 6
2025 FIA World Rally Championship gyártói pontversenyének az állása a 2. forduló után:
1 TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team 120 pont
2 Hyundai Shell Mobis World Rally Team 72 pont
3 M-Sport Ford World Rally Team 25
4 TOYOTA GAZOO Racing WRT2 11 pont
A következő futam
A legendás Safari Rally Kenya – a WRC egyetlen afrikai fordulója – március 20-23. között a harmadik fordulónak ad otthont. Mióta 2021-ben visszatért a naptárba, az esemény továbbra is kimerítő körülményeket biztosít a durva és sziklás utakon, valamint a nyílt síkságokon való nagy sebességű szakaszokon.
./.
matezsoltee